سقف متحرک جمع شونده , سقف برقی

سقف متحرک جمع شونده , سقف برقی

سقف متحرک جمع شونده , سقف برقی

مقدمه

   یکی از مشخصه های طبیعت و زندگی، حرکت و تغییر است و جهان پیرامون ما از تحرک درونی برخوردار است. ما نیز به عنوان جزئی از این طبیعت، دائم در حال تغییر هستیم و تحمل یک وضعیت ثابت برایمان دشوار است.

تاریخ استفاده از معماری متحرک به قرون گذشته برمی گردد که قبیله های چادرنشین در صورت لزوم چادرها را توسط حیوانات حمل می کردند و در جاهای مختلف برپا می داشتند. همچنین رومیان باستان در کلوسئوم از سقف متحرک که با دست باز یا بسته می شد، در ابعاد قابل ملاحظه ای استفاده کردند.

درها و پنجره ها، نمونه سنتی دیگری از استفاده از عناصر متحرک در معماری به صورت دستی هستند. روش های ساخت عناصر و سازه های متحرک معماری در نیمه دوم قرن بیستم میلادی توسعه چشمگیری پیدا کرد که توسعه در سیستمهای الکترونیکی دیجیتال و همچنین پیدایش فناوری رایانه سبب رشد چشمگیر استفاده از معماری متحرک و تغییر شکل پذیر شد.

با گذشت سال ها بحرانهای محیط زیستی و انرژی به عنوان مسئله ای اساسی در زندگی بشر مطرح شد. معماری نیز از این پدیده مهم مستثنا نبوده است؛ چون میزان مصرف انرژی در ساختمان ها تأثیر بسیار زیادی بر محیط زیست دارد. به طـور خاص نما و سقف یک ساختمان به عنوان حائلی بین فضای داخل و خارج عمل می کنند. این حائل می تواند به شکل غیر متحرک یا متحرک در نظر گرفته شود که نوع متحرک آن می تواند سبب افزایش کارایی انرژی در ساختمان شود.

با پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از مصالح سبک وزن از جمله بافت های پارچه ای غشایی، قابلیت های سقف متحرک افزایش یافته است. استفاده از سقف متحرک پارچه ای سبب افزایش سرعت، سهولت و دقت در باز و بسته شدن می گردد.

پارچه سقف متحرک غشایی به دلیل قابلیت انعطاف پذیری بالا، به راحتی می توانند تا و فشرده شوند. برخی از ویژگی های اساسی سقف های متحرک پارچه ای شامل موارد زیر است:

  • در مقایسه با سقف های صلب، به دلیل قابلیت بالای تاشوندگی مناسب پارچه غشایی، این نوع از سقف ها در هنگام باز شدن به فضای کمتری برای جمع شدن نیاز دارند.
    در نتیجه تا حدود زیادی اقتصادی و مقرون به صرفه بوده و باعث كاهش وزن و ارتفاع كلي سازه سقف مي گردد.
  • توجه به برخی مسائل هندسی این سازه ها از جمله محل تا شدن و نحوه تغییر شکل دادن سطح غشای پارچه ای، ابعاد و تعداد تقسیمات غشا در هنگام تا شدن سقف از نکات مهم در طراحی آن هاست.
  • به دلیل وزن سبک سقف متحرک پارچه ای در مقایسه با سقف متحرک یا ثابت صلب، این سقف ها به سازه نگهدارنده، سازه پایه و در نهایت به اجرای پی با ضخامت و عمق کمتری نیاز دارند كه از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است.همچنین به دليل وزن و جرم كم اين مصالح، ايده سقف متحرك سبك وزن به راحتي قابل اجرا مي باشد. از طرفي، مقاومت آن در برابر بارهاي لرزه اي نيز افزايش مي يابد.
  • با پيشرفت تكنولوژي در مصالح، غشاهايي با ويژگي هاي مناسب از جمله ضدآب بودن، خود تميز شوندگي، شفافيت جهت عبور نور و مقاومت در برابر عوامل جوي توليد شده است كه سبب استفاده روزافزون آن در خلق آثار معماري شده است.
  • از آنجايي كه مصالح غشايي از انعطاف پذيري بسيار مناسبي برخوردار مي باشند در نتيجه قابليت تاشوندگي بالايي را در سقف متحرک جهت باز و بسته شدن دارند. از سوي ديگر، اين مصالح قابليت پوشش دهانه هاي وسيع را دارا مي باشد.
سقف برقی

سقف متحرک پارچه‌ای

یک سقف متحرک  نوعی از سازه هست که در ان قسمتی یا تمامی سقف می تواند درمدت زمان کوتاهی حرکت کرده تا این که ساختمان بتواند در هردو حالت با سقف باز و بسته استفاده شود.
ساختمان ها، حمل و نقل وصنعت سه بخش مهمی هستند که سهم عمده ای در مصرف انرژی مصرف انرژی های جهانی دارند. دو نوع اول آن 75درصد انرژی مصرفی راشامل می شوند که به طور مستقیم می توانند تحت تاًثیر معماری قرار بگیرند.

در راستای افزایش استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر بزرگترین شیوه برای حل مشکل ذکر شده بالا بردن کارایی انرژی است. واژه”کارایی انرژی” بیانگر رابطه بین منابع به عنوان ورودی واستفاده به عنوان خروجی می باشد. در نظر گرفتن کارآیی انرژی برای یک ساختمان .همه موارد گرما،سرما،نور و تهویه را شامل می گردد.

پیشرفت در تکنولوژی مصالح، افزایش نوآوری در طراحی سقف متحرک را قادر ساخته است کارخانجات مصالح با بهره گیری از تکنولوژی نوین، و تولید مصالح سبک وزن آلومینیومی و بافت های محکم غشایی سبب خلق معماری متحرک در اغلب فضاها شده اند.

ویژگی های معماری متحرک، به ویژه سقف متحرک، سبب انعطاف عملکردی در فضای معماری و نیز افزایش
برگشت سریع سرمایه می شود. استادیوم ها، استخرها و دیگر فضاهای ورزشی و تفریحی خواستار فروش بلیط های خود در تمامی فصول سال هستند.

سقف های باز و بسته شرایط استفاده از این فضاهای معماری در اقلیم های متنوع و حتی در شرایط نامناسب جوی را میسر می سازد.

ویژگی های معماری متحرک سبب افزایش مشارکت این بناها در ایجاد معماری سبز و پایدار می شود.تغییر شکل سبب استفاده چندگانه فضاها می شود و این عملکرد، سبب نگهداری سازه، انرژی و منابع زمینی شده و قابلیت استفاده چندگانه از ساختمان را برای عملکرد متنوع از بنا ایجاد می کند.

بهره برداری چندمنظوره از بنا از جمله عملکرد های ورزشی، تجاری و دیگر رویدادها سبب افزایش سرمایه می شود.

سقف برقی

بهره وری از انرژی طبیعی در سقف متحرک

یکی از اصولی که بر سازه های همسو با طبیعت حاکم است قانون استفاده از حداقل انرژی برای بالاترین سطح بهره وری است و این که خود را در جهت استفاده بهینه از همه امکانات طبیعی تغییر می دهند و در مواردی نیز تهدید های طبیعی را به فرصت تبدیل می کنند.

با استفاده از این قانون و اصل محیطی می توان سازه های ساختمانی طراحی کرد تا حداکثر پایداری و انطباق بر طبیعت را داشته باشد. و راهکار بیولوژیکی، استفاده حداقل از مصالح است برای ایجاد بیشترین استفاده از فرم سازه ای که در واقع یکی از اصول مهم در معماری پایدار نیز می باشد.
در دهه های اخیر سقف متحرک جمع شونده و گسترش پذیر به دلیل قابلیت های آن ها در دستیابی به یک معماری انعطاف پذیر و پویا مورد توجه معماران و مهندسان قرار گرفته است. تطبیق پذیری با شرایط محیطی، کاهش مصرف انرژی، و نیز پاسخگویی مناسب به الزامات عملکردی یک بنا در جهت آسایش کاربران آن، استفاده از این گونه سقف ها را در فضای معماری افزایش داده است.
همچنین، با پیشرفت تکنولوژی در زمینه مصالح، استفاده از مصالح غشایی به عنوان پوشش و ترکیب آن ها با این گونه سقف ها به دلیل ویژگی های ذاتی آن ها از جمله سبک وزن بودن و انعطاف پذیری ، سبب افزایش قابلیت سقف متحرک شده است.
امروزه افزایش الزامات عملکردی به عنوان یکی از چالشهای مهم و اساسی در طراحی ساختمان ها می باشد. كارآيي  سقف متحرک در فضاهاي معماري با ابعاد بزرگتر از جمله فضاهاي ورزشي و تفريحي و استخرها بيشتر قابل مشاهده است. در اين گونه بناها در صورت استفاده از سقف ثابت، استفاده از وسايل مكانيكي جهت تهويه و نيز نورپردازي، سبب مصرف ميزان زيادي از انرژي الكتريكي مي شود. كاربرد سقف متحرک  در اين فضاهاي معماري سبب كاهش مصرف انرژي مي شوند. به طور كلي از برخي ويژگي هايي كه كاربرد بناهايي با سقف متحرك را روزافزون تر كرده هست مي توان به موارد زير اشاره كرد:
–  پيشرفت در تكنولوژي مصالح، افزايش نوآوري در طراحي سقف هاي متحرك را قادر ساخته است. كارخانجات مصالح با بهره گيري از تكنولوژي نوين، و توليد مصالح سبك وزن آلومينيومي و بافت هاي محكم غشايي سبب خلق معماري متحرك در اغلب فضاها شده اند.
– ويژگي هاي معماري متحرك، بويزه سقف متحرك، سبب انعطاف عملكردي در فضاي معماري و نيز افزايش برگشت سريع سرمايه مي شود. استاديوم ها، استخرها و ديگر فضاهاي ورزشي و تفريحي خواستار فروش بيشتر صندلي ها و بليط هاي خود در تمامي فصول سال هستند.

سقف متحرک شرايط استفاده از اين فضاهاي معماري در اقليم هاي متنوع و حتي در شرايط نامناسب جوي را ميسر مي سازد.
– ويژگي هاي معماري متحرك سبب افزايش مشاركت اين بناها در ايجاد معماري سبز و پايدار مي شود. تغيير شكل سبب استفاده چندگانه فضاها شده و اين عملكرد سبب نگهداري سازه، انرژي و منابع زميني مي شود.
–  قابليت استفاده چندگانه از ساختمان را براي عملكرد متنوع از بنا ايجاد مي كند. بهره برداري چندمنظوره از بنا از جمله عملكرد هاي ورزشي، تجاري و ديگر رويدادها سبب افزايش سرمايه مي شود.

در فضاهايي از جمله پارك هاي آبي و استخرها، كاركرد دوگانه استخر روباز و استخر سربسته، سبب كاهش انرژي به دليل استفاده از حرارت طبيعي، تهويه و جريان هوا در هنگام باز بودن سقف مي شود. همچنين سبب جذب بيشتر كاربران در اين سازه ها به سبب كاربرد آن در هواي آزاد مي شود.
از مهم ترين بخش در طراحي متحرک و گسترش پذير، انتخاب مصالح مناسب و بادوام به عنوان پوشش اين سقف ها مي باشد. ويژگي هاي پوشش سقف متحرك به دليل خاصيت ديناميكي و جنبشي سقف در حين حركت، با پوشش سقف معمولي تا حد زيادي متفاوت مي باشد. درنتيجه اين پوشش ها بايد داراي قابليت مناسب جهت باز و بسته شدن سقف و نيز تحمل بارها و نيرو هاي خارجي بويژه در حين حركت سقف ها را داشته باشند. استفاده از مصالح غشايي به عنوان پوشش سقف ها به دليل خصوصيات ذاتي منحصر به فرد آن ها، قابليت گسترش پذيري و حركت در سازه سقف متحرک را افزايش مي دهد. از سوي ديگر، پيش تنيدگي مناسب مي تواند سبب ايجاد اشكال منحني توسط اين پوشش ها شود. 

نحوه عملکرد و موارد کاربرد سقف متحرک پارچه‌ای 

سقف متحرک پارچه‌ای انتخابی ایده‌آل برای بسیاری از فضاهای مسکونی، تجاری و تفریحی است. در این سقف‌ها نیروی محرکه توسط موتور برقی به پارچه‌های روی ریل‌های آلومینیومی منتقل شده و سقف باز و بسته می‌شود. با گسترش این سیستم و نیاز بیشتر به ایجاد سرپناه در فضاهای بیرونی و محافظت در برابر عوامل جوی، سقف‌های متحرک کاربردهای متعددی پیدا کرده است.

  • سقف متحرک پاسیو و تراس: تراس و پاسیو فضایی است که نمی‌توان در تمام فصول از آن بهره برد. با پوشیدن سقف تراس منازل و مکان‌های تجاری با استفاه از این سیستم، می‌توان تراس را به بخش قابل استفاده ساختمان تبدیل کرد که همواره در دسترس است.
  • سقف متحرک رستوران و کافه: با سقف متحرک پارچه‌ای می‌توان فضای بلااستفاده رستوران را به یک فضای تجاری با ارزش تبدیل کرد و با تعدیل دما، تحت هر شرایط جوی از فضای دلنشین آن بهره برد.
  • سقف متحرک آلاچیق، روف گاردن و حیاط: یکی از الزامات طراحی در محوطه‌سازی و روف گاردن، ایجاد آلاچیق‌های زیبا و کاربردی است. با استفاده از سقف متحرک پارچه‌ای می‌توانید آلاچیق‌های متنوع و خلاقانه‌ای برای حیاط یا روف‌گاردن طراحی و اجرا نمائید. همچنین این سقف‌ها گزینه مناسبی برای تأمین سایبان برای استراحت و یا پارکینگ در حیاط محسوب می‌شوند.
  • سقف متحرک استخر: استفاده از سایبان متحرک پارچه‌ای برای پوشش سقف استخر، یک راهکار هوشمندانه و خلاقانه برای ایجاد یک فضای چند منظوره و دلپذیر است. این سایبان امکان ایجاد حریم خصوصی را برای افراد فراهم می‌نماید و با باز و بسته کردن سقف می‌توانند فضای استخر را با نیازها و تمایلات خود تطبیق نمایند. همچنین سقف استخر با جلوگیری از آلودگی و تبخیر آب، کارایی آن را افزایش می‌دهد. سقف متحرک پارچه‌ای راهکاری نوین و جذاب برای تبدیل یک استخر روباز به یک استخر چهار فصل است و با باز و بسته نمودن سقف استخر می‌توان در هر فصل و هر زمانی از فضای استخر لذت برد.
سقف برقی

مزایای سقف‌های متحرک پارچه‌ای 

سقف‌های متحرک پارچه‌ای دارای مزایای متعددی هستند که آن‌ها را به انتخابی ایده‌آل برای کاربردهای مختلف تبدیل می‌کند.

  • دوام و ماندگاری:این سقف‌ها فوق‌العاده بادوام هستند و می‌توانند در برابر شرایط جوی نامساعد مانند بادهای شدید و بارش برف سنگین بدون آسیب مقاومت کنند و از این حیث کاملاً متناسب فضاهای بیرونی هستند.
  • عایق بودن: این سقف با ایجاد یک عایق عالی، دمای داخلی را هم در تابستان و هم در زمستان در محدوده آسایش نگه می‌دارد که به کاهش هزینه‌های مصرف انرژی نیز کمک می‌کند.
  • تنوع در رنگ و سبک طراحی و زیبایی منحصربفرد: طیف وسیع و تنوع بی‌نظیر سبک‌های سقف متحرک پارچه‌ای به شما امکان می‌دهد نما و ظاهر ساختمان خود را به صورت سفارشی و با جلوه‌های بصری ویژه طراحی نمایید که با اکثر سبک‌های معماری موجود مطابقت دارد و با دکوراسیون محیط سازگار و هماهنگ می‌شود. خطوط زیبا و ظاهر مدرن به خوبی با هر سبک طراحی ترکیب می‌شود.
  • انعطاف‌پذیری: این سقف‌ها امکان طراحی و تولید و اجرای سقف در شکل و ابعاد موردنظر را فراهم نموده و در عین حال می‌توان میزان نور خورشید که به فضای داخلی وارد می‌شود را در صورت نیاز تنظیم نمود.
  • نصب و نگهداری آسان: در مقایسه با سازه‌های پیچیده‌تر مانند قاب‌های فولادی که نصب و اجرای آنها نیاز به ابزار و دانش تخصصی دارد، سقف‌های متحرک پارچه‌ای نسبتاً آسان و سریع نصب می‌شوند. در صورتی که با متریال‌های مقاوم طراحی و اجرا گردند، تعمیر و نگهداری آنها آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است. این مزیت آنها را به انتخابی ایده‌آل برای کسانی تبدیل می‌کند که وقت آزاد زیادی برای تمیز کردن ندارند.
  • در نهایت از آنجایی که سقف‎های متحرک پارچه‌ای جزو سقف‌های سبک است، به جز مواردی که در سمت نمای ساختمان اجرا می‌شود، در سایر موارد از نظر قوانین شهرداری محدویتی ندارند و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند.
سقف متحرک اصفهان

انتخاب متریال و مصالح برای سقف متحرک، خصوصاً نوع پارچه، یک تصمیم مهم و اساسی است. مواد سبک وزن مانند بوم یا وینیل انعطاف‌پذیر و بادوام هستند، در حالی که متریال‌های سنگین‌تر مانند پلی‌استر برای سازه‌های دائمی مناسب‌تر هستند. رنگ پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد، زیرا رنگ‌های روشن‌تر گرما و اشعه ماوراء بنفش بیشتری را نسبت به سایه‌های تیره‌تر منحرف می‌کنند. علاوه بر این، ممکن است پارچه‌های خاصی برای محافظت در برابر فرسایش در آب و هوای مرطوب استفاده شوند که نیاز به روش‌های مراقبتی تخصصی داشته باشند. در نهایت، باید در انتخاب سیستم موتوری نیز دقت نمائید. موتورهای الکتریکی معمولاً تعیین کننده عملکرد سقف متحرک پارچه‌ای هستند که در حال حاضر دسترسی و کنترل از راه دور از طریق تلفن‌های هوشمند یا دستگاه‌های دیگر فراهم شده است و سنسورهای هوشمند نیز به تکمیل عملکرد سقف کمک می‌نمایند. برای انتخاب یک سقف متحرک پارچه‌ای ایده‌ال می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ما در سان سایان در ارتباط باشید و از خدمات ما بهرمند شوید. هدف ما تولید و تأمین قطعات باکیفیت با بهرمندی از فناوری روز دنیا می‌باشد، تا در کنار طراحی و اجرای پروژه‌ای زیبا و چشم‌نواز، استحکام و ماندگاری ساختمان شما را تضمین نمائیم.

سقف برقی اصفهان

انتخاب متریال و مصالح برای سقف متحرک، خصوصاً نوع پارچه، یک تصمیم مهم و اساسی است. مواد سبک وزن مانند بوم یا وینیل انعطاف‌پذیر و بادوام هستند، در حالی که متریال‌های سنگین‌تر مانند پلی‌استر برای سازه‌های دائمی مناسب‌تر هستند. رنگ پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد، زیرا رنگ‌های روشن‌تر گرما و اشعه ماوراء بنفش بیشتری را نسبت به سایه‌های تیره‌تر منحرف می‌کنند. علاوه بر این، ممکن است پارچه‌های خاصی برای محافظت در برابر فرسایش در آب و هوای مرطوب استفاده شوند که نیاز به روش‌های مراقبتی تخصصی داشته باشند. در نهایت، باید در انتخاب سیستم موتوری نیز دقت نمائید. موتورهای الکتریکی معمولاً تعیین کننده عملکرد سقف متحرک پارچه‌ای هستند که در حال حاضر دسترسی و کنترل از راه دور از طریق تلفن‌های هوشمند یا دستگاه‌های دیگر فراهم شده است و سنسورهای هوشمند نیز به تکمیل عملکرد سقف کمک می‌نمایند. برای انتخاب یک سقف متحرک پارچه‌ای ایده‌ال می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ما در سان سایان در ارتباط باشید و از خدمات ما بهرمند شوید. هدف ما تولید و تأمین قطعات باکیفیت با بهرمندی از فناوری روز دنیا می‌باشد، تا در کنار طراحی و اجرای پروژه‌ای زیبا و چشم‌نواز، استحکام و ماندگاری ساختمان شما را تضمین نمائیم.

خرید سقف متحرک با بهترین قیمت