وِلاریوم, سقف متحرک باستانی

وِلاریوم, سقف متحرک باستانی

وِلاریوم, سقف متحرک باستانی

ولاریوم, در دوران کهن, معادلِ سایبان یا سقف متحرک امروزی بوده است. این واژه ریشه لاتین دارد و به معنای پرده می باشد. رومیان باستان از این نوع پوشش برای در امان ماندن تماشاگران در آمفی تئاتر یا میدان مبارزه یِ گلادیاتورها در دوران خودشان بهره می بردند. معروف ترین ولاریوم را می توان سایبان آمفی تئاتر Colosseum  دانست.

Colosseum

آنچه در ادامه می خوانید:

آمفی تئاتر Colosseum

این ساختمان باستانی, بزرگترین آمفی تئاتر تاریخی ساخته شده محسوب می شود که در مرکز رُم, ایتالیا واقع شده است.

ولاریوم همواره جزیی جدا نشدنی از این آمفی تئاتر بوده است. حتی گمان می رود در ساختمان اولیه ی این آمفی تئاتر که از جنس چوب بوده است نیز چنین سایبان وجود داشته است. ویژگی شاخص این ولاریوم, یا سقف متحرک باستانی این است که به هنگام نیاز کاملا قابلیت باز و بسته شدن داشته و حتی در ساعات مختلف روز, همراه با تغییر موقعیت خورشید در آسمان, قابلیت این را داشته که حرکت کند و سایه مورد نیاز آمفی تئاتر را در همه ساعات روز تامین کند.

این سایبان, 30درصد از فضای کل آمفی تئاتر را می پوشانده است. چرا که اولا بدلیل تکنولوژی و مصالح آن دوران امکان اجرای وسیع تر میسر نبوده و دوما دیوارهای این آمفی تئاتر به اندازه کافی بلند بوده که تا حدودی سایه مورد نیاز تماشاگران را تامین کند.

ولاریوم در بین عموم مردم روم باستان هم مورد استفاده قرار می گرفته است. پنجره ها و درب منازل را با پارچه های خیس یا پرده هایی از جنس حصیر بافته شده می پوشاندند. بدین گونه نه تنها از گرما در امان می ماندند بلکه نسیم خنکی هم به داخل خانه به جریان می افتاد.

ولاریوم, سقف متحرک

سقف متحرک 24 تُنی

تخمین می زنند که وزن پارچه این سایبان, 24 تن بوده و در آن روزگار, فقط دریانوردان بوده اند که مهارت ساختن چنین سقف متحرکی را داشته اند.

وزن کل این سایبان را 240 عدد ستون عظیمِ چوبی تحمل می کردند. نصب این سایبان بوسیله شبکه ای از طناب ها ی متصل به ستون انجام می گرفته است.

همچنین شواهد تاریخی بیشتری در مورد استفاده رومیان باستان از سقف متحرک در دست است. گفته می شود که امپراتور سادیستی رومِ باستان, کالیگولا, در میانه ی گرم ترین ساعات روز, دستور می داد که سقف متحرک را کنار بزنند و به تماشاگران دستور می داد که بدون حرکت در زیر آفتاب سوزان بنشینند.

یا گزارش شده است که نرون, امپراتور دیوانه ی رومی دستور داد که آمفی تئاتر pompey  را با سایبانی که تصویر خودش سوار بر ارابه ی خورشید را نشان می داد, بپوشانند.

3 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید سقف متحرک با بهترین قیمت