با بزرگترین سقف متحرک جهان آشنا شوید.

با بزرگترین سقف متحرک جهان آشنا شوید.

با بزرگترین سقف متحرک جهان آشنا شوید.

بزرگ ترین سقف متحرک ساخته شده بدست بشر, در استادیوم SkyDome اجرا شده است. این استادیوم, که مربوط به تیم بیسبال Blue Jays است, در سال 1989 در تورنتو کانادا ساخته شد. این سقف مساحت 3.2 هکتار را پوشش می دهد که در پهن ترین نقطه, 209 متر عرض و 86 متر ارتفاع دارد. وزن این سازه 11هزار تُن بوده که برابر با وزن 6000 اتوموبیل می باشد و  هربار بستن این سقف, 20 دقیقه طول می کشد و در وضعیت جمع شدن قرار می گیرد, در این وضعیت پوششِ تمامی زمین بازی و 91 درصد از صندلی های تماشاگران کنار می رود. 

این سقف به طور کلی متشکل از 4 لنگه است. لنگه اولی که بزرگترین لنگه می باشد, ثابت بوده و سه لنگه ی دیگر در زیر آن جای می گیرند.

جمع شدن این سقف به این صورت است که لنگه های دوم و سوم بصورت تلسکوپی در زیر لنگه اول قرار گرفته و لنگه سومی علاوه بر حرکت خطی, یک گردش 180 درجه ای انجام می دهد و زیر باقی لنگه ها قرار می گیرد. 

این استادیوم  67.000 نفر برای کنسرت,55.000 نفر برای بازی فوتبال کانادایی و 50.600 نفر برای بازی بیسبال ظرفیت دارد.

Rod robbie

آنچه در ادامه می خوانید:

Rod Robbie

راد رابی (1928-2012), آرشیتکت کاناداییِ بریتانیایی الاصل که بیشتر برای طراحیِ سازه های Canadian pavilion و استادیوم SkyDome شناخته می شود.

طراحیِ معماری استادیوم و سقف متحرک SkyDome بر عهده ی راد رابی, و مهندسی سازه آن توسط مایکل آلن انجام گرفته است. عملیات اجرایی و ساخت این استادیوم توسط دو کمپانیِ “EllisDon” و “Dominion Bridge Company” صورت گرفته است. ساختِ این استادیوم حدود دو سال و نیم ( اکتبر 1986- می 1989) بطول انجامید و با هزینه ای بالغ بر 570 میلیون دلار کانادا معادل 1.08 میلیارد دلار آمریکا در سال 2021) تکمیل گردید.

سقف متحرک SkyDome

معماریِ سقف متحرک SkyDome

از آنجایی که این استادیوم در نوع خودش جدید بود, طراحان و مهندسان تا جایی که امکان داشت طراحی آن را ساده در نظر گرفتند. گنبد را ساده و بدون ظرافت طراحی کردند و از مکانیزم های مطمئن و تکنولوژی های ثابت شده یِ دوران خود برای متحرک ساختن آن بهره گرفتند.

سقف متحرک این سازه متشکل از چهار پنل (لنگه) است که پنل شُمالی آن ثابت بوده و سه پنل دیگر بر روی ریل های مستحکم و توسط نیروی یکی موتورِ قطار حرکت می کنند.

سازه ی این سقف متحرک از جنس فولاد بوده که به شکل خرپا طراحی شده و که توسط ورق های موجدار فولادی پوشیده شده است و در نهایت با پوشش غشایی یک لایه از جنس PVCتکمیل گردیده است.

سقف متحرک

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید سقف متحرک با بهترین قیمت