سقف جمع شونده- معرفی 16 مورد از منحصر به فرد ترین اماکن دنیا با سقف متحرک

سقف جمع شونده- معرفی 16 مورد از منحصر به فرد ترین اماکن دنیا با سقف متحرک

سقف جمع شونده- معرفی 16 مورد از منحصر به فرد ترین اماکن دنیا با سقف متحرک

مقدمه

سقف جمع شونده سقفی است با قابلیت حرکت جمع و باز شدن که به موجب آن فضای زیرین خود را از حالت بسته به حالت نیمه باز یا باز در می آورد. به گفته “هیل” سقف جمع شونده نوعی سقف می باشد, که به گونه ای طراحی شده که بتواند با آهنگی خاص جمع شده و ارتباط بین فضای بیرونی و داخلی را افزایش دهد.

سقف جمع شونده می تواند در هتل, رستوران و کافه, استخر شنا و مکان های دیگر که مایل به ارائه یک تجربه جدید در فضای باز به استفاده کنندگان از محیط می باشند, مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از مکان هایی که امروزه سقف های جمع شونده نقش پر رنگی را در آن ایفا می کنند, ورزشگاه ها هستند. از مهم ترین دلایل برای افزایش روز افزون کاربرد سقف های جمع شونده در ورزشگاه ها, افزایش انعطاف پذیری در عملکرد آن ها می باشد.

به عنوان مثال می توان در زمان هایی که نیاز است و شرایط آب و هوایی اجازه می دهد سقف باز باشد؛ که این نیاز می تواند با فشار یک دکمه و در چند دقیقه برآورده شود.

با ما همراه باشید با معرفی 16 مکان خاص با سقف جمع شونده.

1-   سقف جمع شونده سالن اجتماعات پیتزبورگ

این سالن در سال 1961 توسط شرکت معماری michelle&richey ساخته و در 2010 تعطیل شد. اولین سقف جمع شونده با دهانه بزرگ و سیستم لغزشی دایره وار محسوب می شود. دهانه126 متری سقف شامل هشت بخش 300 تنی است که شش تای آن ها هرکدام توسط 5 موتور قادر به چرخش بودند.همه پانل ها بر روی یک خرپای عظیم فولادی طره ای به طول 80 متر قرار می گیرند.

زمان باز یا بسته شدن کامل این سقف جمع شونده حدود 2 دقیقه بوده است. فرم سازه ای محل گردهمایی شهری, به دلیل ممان های خمشی کمتر ناشی از هندسه آن, بهینه بود. متاسفانه به دلیل قابلیت جمع شوندگی بهینه, این شکل به بخش هایی تقسیم شد که نتیجه آن هزینه زیاد طره نگهدارنده پانل ها و ارتفاع سازه های بزرگ تر بود.

سقف جمع شونده سالن اجتماعات پیتزبورگ
سقف جمع شونده سالن اجتماعات پیتزبورگ

2-     گنبد فوکوکا ژاپن

گنبد فوکوکا در سال 2005 به دست گروه تاکناکا و مدا در ژاپن برای بازی بیسبال طراحی شده است که ظرفیت 40 هزار تماشاگر را دارد و در سال 1993 افتتاح شد. هندسه آن مشابه سالن اجتماعات پیتزبورگ است, اما بدون هیچ سازه نگهدارنده خارجی, پانل ها ساخته شدند.  سقف جمع شونده آن کره ای شکل بوده که به سه قسمت تقسیم شده است. یک قسمت از این سه قسمت ثابت و دو قسمت دیگر متحرک هستند.

دو قسمت متحرک در بالای قسمت ثابت, متوقف می شوند, دارای چهارچوب مستقلی با ممان های خمشی قابل توجه هستند. اگرچه صحت شکل دقیق برای هندسه قسمت های مجزا درست است, برای اجتناب از رفتار جداگانه در برابر نیرو های موجود در خطوط شیبدار, ارتفاع سازه ای هنوز خیلی بزرگ است. هر پانل 4 متر ضخامت و وزن کلی سازه, 12 هزار تن است.

قطر این سقف جمع شونده در حدود 200 متر است. هر کدام از این سه قسمت سقف به صورت جداگانه با خرپا هایی ساخته شده است. در حدود 20 دقیقه طول می کشد تا این سقف کامل باز یا بسته شود.

گنبد فوکوکا ژاپن
گنبد فوکوکا ژاپن

3-گنبد اقیانوس ژاپن

این گنبد در سال 1993 در شهر سیازاکی ژاپن به اتمام رسید. در زیر سقف جمع شونده آن نیز یک استخر مصنوعی بزرگ با موج های دریا و ساحلی مصنوعی قرار دارد. قسمت متحرک سقف از چهار سازه متحرک جداگانه تشکیل شده است. حداکثر دهانه این گنبد 110 متر است.

یک قاب فولادی که با پوشش پارچه غشایی پوشانده شده و هرکدام از این قوس ها را تشکیل داده است. با حرکت چهار قسمت سقف به کناره ها بصورت موازی در زمان ده دقیقه, حدود 65 درصد سقف باز می شود.

گنبد اقیانوس ژاپن
گنبد اقیانوس ژاپن

4- سقف جمع شونده زمین بازی گری وبر- آلمان

برای زمین بازی شهر هال در آلمان یک سازه بسیار سبک انتخاب شد تا دهانه باز آن را پوشش دهد. با این تدبیر, قسمت باز سقف فقط  در مدت 1.5 دقیقه بسته می شد. این سقف جمع شونده شامل دو پانل متحرک (هرکدام 700 متر مربع) است که با موتورهای ثابت به همراه دو کابل حرکت می کنند. هر پانل از یک قاب فولادی در ترکیب با بالشتک های پر شده از هوا, پانل های متحرک سقف را شکل می دهند.

سقف جمع شونده گری وبر آلمان
سقف جمع شونده گری وبر آلمان

5-سقف جمع شونده زمین ورزشی زاراگوسا اسپانیا

این زمین در سال های آخر سده نوزدهم به دست گروه شلاخ برگرمن ساخته شد و به عنوان زمین جنگ گاوهای وحشی استفاده می شد. در سال 1990 پوشش سقف آن از سازه های غشایی ساخته شد و بخش مرکزی آن از نوع سقف جمع شونده بود. این ساخت و ساز به ستونی در دهانه 88 متری خود نیازی نداشت. به دلیل مسائل سازه ای یک سقف دوچرخه ای دولایه در نظر گرفته شده است.

حلقه خارجی, از نوع فشاری و حلقه داخلی(به قطر 36 متر), از نوع کششی است. این حلقه ها به وسیله کابل هایی به هم متصل بودند که حداکثر طول آن ها 36 متر بود. از درون حلقه های داخلی کابل هایی تا مرکز سقف امتداد می افتند و در آنجا به یکدیگر متصل می شدند.

پوشش غشایی سقف از کابل ها آویزان است و به سمت مرکز جمع شده و باز می شوند. به عبارت دیگر غشای متحرک از اجزایی لغزنده آویزان است که به وسیله یک سیستم محرک ثابت بر روی کابل های داخلی حرکت می کنند.در نقطه مرکزی پوشش پره های بالایی و پایینی به وسیله یک محور الکتریکی به یکدیگر متصل هستند. با چرخش محور مرکزی, هریک از پره ها به سمت دیگری حرکت کرده و غشا کشیده می شود.

بنابراین فرآیند حرکت غشا که در آن نیرو های کوچک و مسیرهای طولانی نیاز است و فرآیند پیش تنیدگی که مستلزم نیروهای بزرگ و مسیرهای کوتاه است, در این ساختار جداسازی شده اند. در نتیجه 16 موتور الکتریکی مورد نیاز بسیار کوچک تر طراحی می شوند. در طول باز و بسته شدن غشا هماهنگی مجموعه به وسیله حسگرهای اندازه گیری خودکار کنترل می شوند.

سقف جمع شونده زمین ورزشی زاراگوزا
سقف جمع شونده زمین ورزشی زاراگوزا

6- سقف جمع شونده تالار شهر وین, اتریش

تالار شهر وین یک سازه تاریخی است که حیاط مرکزی دارد این حیاط با سقف جمع شونده غشایی در سال ۲۰۰۰ پوشش یافت در دو طرف حیاط دو تیر اصلی به سازه متصل شده اند و به عنوان ریل هایی برای چهار تیر عرضی و کابل ها به کار می روند کابل ها و تیرهای عرضی که غشا را نگه میدارند، بر روی تکیه گاه های غلتکی محوری و شعاعی قرار می گیرند که بر روی نیمرخ T شکل به حرکت در می آیند.

همچنین نیمرخ T به شاه تیرهای طولی جوش داده شده است. عملکرد اصلی تیرهای ،عرضی کنترل نیروهای افقی وارده به سقف است که در اثر وزن غشا ایجاد می.شود زیرا وزن سقف بسیار کم است و در مقابل نیروهای افقی مقاوم نیست بنابراین این بنا تنها ملزم به تحمل بارهای فشاری است و نه بارهای کششی سقف به وسیلهٔ موتورهای الکتریکی بر روی سه عدد از تیرهای عرضی در انتهای سقف نصب شده اند حرکت می کند.

گشتاور پیچشی موتورها به دندانه های ریلها که به تیرهای لبه متصل هستند منتقل خواهد شد. کابل هایی که غشا را حمل می کنند به وسیلهٔ تیرهای عرضی بر حسب جهت حرکت کشیده یا فشرده میشوند. غشا شبیه به یک آکاردئون بین کابل ها و وزنه ها گسترده می شود با حرکت موتورها سقف باز یا بسته خواهد شد. این باز یا بسته شدن حدود چهار دقیقه طول می کشد.

سقف متحرک تالار وین
سقف متحرک تالار وین

7-سقف جمع شونده مرکز خدمات اورژانس

این مرکز خدماتی در انتهای یک بافت تاریخی واقع شده است. با توجه به تاریخی بودن بافت و قرار گرفتن کاربری هایی نظیر صومعه و مجموعه اداری به خوبی در بافت مجموعه قرار گرفته است. فرم ،منحنی قوس مرکزی سطوح شیبدار و شیشهای ارتباط بصری مناسبی بین این بنا و سطح شیبدار کنار صومعه به وجود آورده است.

سطح شیشه ای ،مجموعه نور مورد نیاز برای فضاهای موجود در آن را فراهم کرده است و در صورت نیاز و به دلایل امنیتی عناصر و المانهایی به ضخامت هفت سانتیمتر و از دو طرف به صورت قرینه همچون محافظی سطح شفاف را پوشش میدهند تا امنیت نور و درجه حرارت مورد نیاز را فراهم آورند

سقف جمع شونده مرکز اورژانس
سقف جمع شونده مرکز اورژانس

8-استادیوم ورزشی اویتا ژاپن

این سازه بسیار نازک و ظریف است. یک بخش بزرگ از سقف کروی به قطر ۲۷۴ متر ثابت است دو پانل بالایی جمع شونده بر روی هفت ریل به طور موازی در محیط گنبد می.لغزند پانلهای لغزشی با یک غشای خاص از جنس لایه تفلون که شفافیت بهتری را فراهم میکند پوشیده میشوند بنابراین حتی در روزهای بارانی نور طبیعی وجود دارد

سقف متحرک استادیوم اویتا ژاپن
سقف متحرک استادیوم اویتا ژاپن

9-استادیوم شائوکسینگ چین

ساخت این استادیوم از آگوست سال ۲۰۱۱ شروع و تا دسامبر ۲۰۱۳ به طول انجامید. مساحت استادیوم ۷۷۶۴۰ متر مربع بوده که به وسیله ۱۰۰ هزار متر مربع PTFE پوشیده شده است و ظرفیت چهار هزار صندلی را دارد. در این استادیوم دو قطعه سقف جمع شونده وجود دارد که مساحت تحرک آنها ۱۲۳۵۰ متر مربع است. این بزرگترین استادیوم با سقف متحرک در چین محسوب میشود.

سازه از سقف ثابت, متحرک و قاب تحمل کننده غشا تشکیل شده است. سازه سقف جمع شونده خرپای مسطح با ۱۴ خرپای اصلی در جهت دهانه است. بیشترین و کمترین ارتفاع خرپا به ترتیب ۶/۲ و ۱/۵ متر میباشد. تمام بخشهای استادیوم سقف ثابت, متحرک و دیوارها با پوشش PTFE محصور شده اند.

سقف جمع شونده استادیوم شائوکسینگ
سقف جمع شونده استادیوم شائوکسینگ

10- سقف جمع شونده ورزشگاه ویمبلی, لندن

چالش اصلی که در طراحی این ورزشگاه بر سر راه معماران وجود داشت، خلق فضای بدون ستون داخلی بود که در عین حال ساختاری بالای سقف وجود نداشته باشد که مانع حرکت سقف باز و بسته شونده ورزشگاه شود.

قوس این ورزشگاه را به شکل قطاع های مسطح بر روی زمین ساختند و پس از اتمام اتصال آن ها به یکدیگر و ساخت ،قوس، آن را تحت زاویهٔ ۲۲ درجه بلند کردند.

در یک بخش از این ،قوس هشت دسته کابل فولادی ضدزنگ به قطر ۱۵۰ میلی متر نقش آویز را برای نگهداری بخش شمالی سقف ایفا می کنند.

در سوی مقابل قوس کابل های متقارن یادشده به سازه کاسه ای شکل بتنی متصل میشوند که جایگاه تماشاچیان را شکل میدهد کابل های متصل به قوس خرپا های معلقی را نگه میدارند که ۶۰ درصد تکیه گاه سقف معلق استادیوم را تأمین میکنند.

در هر سمت استادیوم دو عدد از خرپاهای یادشده وجود دارد که مشابه ریل, مسیر حرکتی سقف جمع شونده را ایجاد میکند.

سقف جمع شونده استادیوم ویمبلی, لندن
سقف جمع شونده استادیوم ویمبلی, لندن

11- گنبد آسمان, تورنتو, کانادا

این سقف جمع شونده که تا مدت ها به عنوان بزرگترین سقف متحرک جهان شناخته می شد, مثال جالبی از سیستم ترکیبی است. قطر 213 متری سقف از چهار بخش تشکیل می شود که یکی از آن ها ثابت و دو تای دیگر به طور موازی می لغزد و چهارمی به صورت دایره وار به میزان بالایی از جمع شوندگی می رسد.

سقف متحرک
سقف متحرک SkyDome

12- المپیک مونترال کانادا

استادیوم المپیک مونترال کانادا یک استادیوم چند منظوره است که در پارک المپیک واقع شده است. این استادیوم به وسیله یک معمار فرانسوی در اواسط دهه ۷۰ ساخته شد.

این استادیوم میزبان المپیک تابستانی ۱۹۷۴ بود. نام مستعار این مجموعه The Big است به دلیل حرف اول المپیک و همچنین شکل دوناتی این سازه از طرف دیگر به دلیل هزینۀ نجومی آن برای ساخت و میزبانی المپیک به آن The Big Wo نیز گفته میشود.
این بنا به دلیل اعتصاب کارگران در سال ۱۹۷۲ افتتاح نشد و از طرف دیگر ساخت این بنا هزینه هنگفتی به دولت کانادا تحمیل کرد.طراح حاضر به تغییر طرح و کاهش هزینه ها نبود.

بنابراین با توجه به مشکلات عدیده از جمله اخراج معمار و طولانی بودن زمان اجرا و به دلیل سرمای شدید هوا، در زمان افتتاح المپیک بنا به طور کامل به پایان نرسیده بود.

این استادیوم دارای یک سقف جمع شونده غشایی است که به وسیلهٔ کابلهای متصل به یک دکل ۱۷۵ متری جمع می شود. این دکل بزرگترین سازه شیبدار جهان است. طرح این مجموعه شبیه غرفه استرالیا در نمایشگاه ۱۹۷۰ اوزاکا ژاپن است. 
استخر المپیک زیر این برج قرار دارد کل بنا به عنوان یک شاهکار معماری مدرن مطرح بوده که بر مبنای اشکال گیاهان و حیوانات طراحی شده است. پس از المپیک ۱۹۷۶ کار ساخت استادیوم از سر گرفته شد.

یک رصدخانه چندطبقه به مجموعه اضافه شد و از طریق یک واگن کابلی با ظرفیت ۷۶ نفر در راستای انحنای واقع در پشت برج پس از طی ۲۶۶ متر و در مدت زمان دو دقیقه به عرشه دکل میرسد.

سرانجام در دهه ۸۰ بنا به پایان رسید اما طی چندین حادثه، نظیر آتش سوزی برج و عدم تحمل بار برف در فصل زمستان به وسیلهٔ سقف غشایی جمع شونده، این بنا بازسازی و سقف غشایی آن چندین بار تعویض شده است. استفاده از این بنا در طول زمستان به دلیل بارش برف, محدود و حتی متوقف می شود.

سقف متحرک ورزشگاه المپیک مونترال
سقف متحرک ورزشگاه المپیک مونترال

13- استادیوم تویوتا

این استادیوم در کنار پل تویوتا واقع شده است و به عنوان یکی از 15 شهر محل برگزاری بازی های نیمه نهایی جام جهانی ژاپن میزبان مسابقات بود.سازه متشکل از 4 دکل عظیم به ارتفاع 93 متر است که دو سقف از آن معلق هستند و سقف دیگری با قابلیت جمع شدن و تا شدن بر روی آنها قرار گرفته است.

این سقف شامل یک سازه پارچه ای به همراه کیسه های منفرد پرشده از هواست که می توانند سطح استادیوم را بپوشانند و آن را ببندند.

در ساخت بخش متحرک از فرم بادبزنهای ژاپنی بهره گرفته شده است. با استفاده از مصالح غشایی کیسه های پرشده از هوا وزن را به طور چشمگیری کاهش داده است، اما در برابر وزش بادهای شدید, تمهیدات لازم را باید در نظر گرفت.

استادیوم تویوتا
استادیوم تویوتا

14- سقف جمع شونده مجموعه بیس بال میلر

این استادیوم مختص بازیهای بیسبال طراحی و پس از پایان در سال ۲۰۰۱ جایگزین استادیوم شهر .شد سازه سقف متشکل از پانلهایی است که به صورت همزمان و برگرفته از فرم بادبزن به صورت رفت و برگشت باز و بسته می شوند.

پانل ها از سمت ابتدا و انتها به طرف مرکز سقف شروع به حرکت میکنند تا فضای مناسبی را برای تماشاگران و بازیکنان با توجه به هوای غیر قابل پیش بینی منطقه فراهم آورد.

سقف متحرک زمین بیس بال میلر
سقف متحرک زمین بیس بال میلر

15-سقف جمع شونده تئاتر Bengt Sjostrom Starlight

کالج راک ویل در سال ۲۰۰۳ سالن تئاتری را راه اندازی کرد که علاوه بر حفظ سالن قبلی و امکان دسترسی به هوای تازه و آزاد, مکانی را برای برگزاری برنامه های تابستانی با هر شرایط آب و هوایی میسر کرد طرح گروه گنگ استفاده از یک سقف باز و بسته شونده بود. سطح سقف متشکل از ساندویچ پانلهایی پوشیده از فولاد ضدزنگ و به شکل مثلث به همراه تیرهایی با پوشش لمینیت است.

از کنار هم قرار گرفتن این سه ضلعی ها یک شش ضلعی به وجود می آید که به وسیله سازه های فولادی دائمی پشتیبانی می شوند.

این آرایش مرکزی در جهت عقربه های ساعت حرکت می کند و در مدت 10 دقیقه سقف باز می شود و پانل های مثلثی معلق که هرکدام دارای 15 تن وزن هستند به آرامی به حرکت در می آیند و بلند می شوند.

هر پانل دارای یک ناودانی در کناره هاست تا زمانی که سقف بسته میشود به دلیل حرکت بازشونده ساعتگرد سقف سیستم آبرو در همه جا گسترده شود. همچنین هر پانل دارای یک گیربکس الکترونیکی و سیستم عامل هیدرولیکی است.

Bengt Sjostrom Starlight
Bengt Sjostrom Starlight

16- چتر های معماری- مسجدالنبی

بزرگترین سقف جمع شونده ساخته شده تاکنون در دنیا در حیاط مسجدالنبی در مدینه ساخته شده است. این چترها در روز باز و در شب بسته می شوند و با این عمل سبب ایجاد محیط مطلوبتر از لحاظ شرایط دمایی می شود. ۱۲ چتر بزرگ با سطحی در حدود ۱۸×۱۷ متر و با ارتفاع ۱۴ متر در هنگام باز بودن سطح حیاط را پوشش داده است.

یک سیلندر هیدرولیکی بر روی مرکز یک ستون قرار گرفته و بازوهای چتر را باز و بسته می کند. ماشین های متحرک آن به وسیله یک شرکت جرثقیل ساز آلمانی طراحی شده است.
برای نگهداری از چترها در شرایط بسته یک لایه بسیار سبک کربن بین بازوها و پوشش غشایی قرار دارد در هنگام بسته شدن این لایه از پوشش غشایی محافظت میکند و در زمانی که چتر به طور کامل بسته شد، این لایه پوشش محکمی برای محافظت از پوشش فراهم میکند.

 

چترهای مسجدالنبی
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید سقف متحرک با بهترین قیمت