الزامات طراحی سقف متحرک

الزامات طراحی سقف متحرک

الزامات طراحی سقف متحرک

الزامات طراحی سقف متحرک

مقدمه

   ساخت سازه هایی که بخشی یا تمامی آن حرکت می کند, از جهات متعددی با ساخت سازه هایی با پوشش ثابت متفاوت است. در طراحی سقف های متحرک باید به دو نکته مهم توجه کرد.

 اول اینکه سقف متحرک باید در برابر رطوبت مقاوم باشد. دوم این که ساخت قسمت های متحرک ساختمان به اجزای مکانیکی متحرک نیاز دارد که باید توسط مهندسان مکانیک طراحی شوند. همراهی و همکاری مهندسان معمار, عمران و مکانیک از عوامل موفقیت در طراحی یک سقف متحرک به شمار می رود.

به کارگیری یک سقف متحرک برای حتی بخشی از یک ساختمان, کانسپت کلی معماری را تحت تاثیر قرار می دهد. نوع حرکت, چگونگی باز و بسته شدن, نوع سازه, فناوری ساخت و امنیت از جمله پارامتر هایی هستند که طراحان در مرحله آغازین طراحی بایست به آن توجه داشته باشند. علاوه بر کارایی و کاربردی که متناسب با کاربری فضاها برای سقف متحرک باید در نظر گرفته شود, جلوه های هنری و خلاقیت در نحوه باز و بسته شدن سقف نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سرعت

   شهر متشکل از شبکه ای از فضاهای با کیفیات بصری متفاوت است. این توالی فضایی در صورتی به وجود می آید که انسان در طول یک مسیر فضاهای قابل تمایز از یکدیگر را ادراک کند و آنها را به عنوان فضاهای مرتبط به هم تلقی نماید.

فضاهایی که در چنین ترکیب بی پایانی شرکت داشته اند به طور هم زمان قابل دیده شدن نیستند و در یک توالی بصری ادراک می شوند. معمولاً ادراک ما نسبت به جهان با حرکت ما از جایی به جای دیگر شکل می گیرد. این ادراک مانند هر بررسی دیگری ادراکی کاملاً بیرونی نیست و به ماهیت سرعت و مسیر حرکت ما نیز ارتباط پیدا می
کند.

سرعت در علم مکانیک یک کمیت برداری است که اشاره به تغییر موقعیت جسم دارد. به نسبت جابه جایی به زمان طی شدن جابه جایی سرعت گویند یکی از اصول اساسی در مقوله حرکت، میزان سرعت آن در هنگام جابجایی است.

بدون وجود سرعت و تغییر بین دو ناحیه «حرکت» ایجاد نمی شود. در نهایت حرکت به تغییر مکان از شرایط ثابت به وسیله افزایش یا کاهش سرعت منجر می شود. به طور کلی میزان سرعت برای درک حرکت بسیار اساسی است.

اگر سرعت حرکت به گونه ای باشد که برای انسان قابل درک باشد عوامل متعددی بر تخمین درونی ما از سرعت تاثیرگذار است که به ابعاد ،فاصله ،شفافیت نوع حرکت جسم متحرک و همچنین به حرکت اشیاء و اجسام نزدیک آن بستگی دارد.

ابعاد و پیچیدگی سیستم

   اندازه عناصر متحرک در طرح ها و بناهای معماری تأثیر بالقوه ای در میزان پیچیدگی و درک ساده حرکت و مکانیزم حرکتی آن دارد. همچنین ابعاد این عناصر ساختمانی در نحوه اجرا و حمل آنها نقش اساسی دارد. بسیاری از اجزا و عناصر ساختمانی به وسیله دست، حمل و اجرا می شوند.

این ویژگی سبب می شود که استاندارد ابعاد آنها با توجه به آسانی اجرا با دست در نظر گرفته شوند. طول، پهنا و ارتفاع کلی عناصر متحرک به طور مستقیم بر روی انتخاب شیوه حرکت و مکانیزم مکانیکی آن مؤثر است.

قاعده کلی دیگری در هنگام طراحی هر جسم مکانیکی به منظور کاهش جرم در در ساختار و قسمت های متحرک وجود دارد.

این قاعده در عناصر متحرک به کار می رود. وزن به چند دلیل مهم است:

  • وسیله میتواند حمل و نقل آسان تری داشته باشد.
  • وسیله قدرت و انرژی کمتری را برای حرکت در مسیرهای خاص به خصوص در سطوح ان شیبدار به کار می برد.
  • محافظت از نیروی بالابرنده (لیفت) ساده تر انجام میشود و خطر کمتری دارد.
  • وسیله خطر کمتری برای کاربر در منطقه ی کارکرد (کاری) دارد.
    برای همه این دلایل، تولید سیستم تعلیق و اجزاء تولید قدرت سبکتر و کوچکتر بهترین انتخاب برای عناصر و اجزای ساختمانی متحرک هستند.یک معیار که در مقایسه ی مکانیزم مکانیکی مورد استفاده باید استفاده شود، پیچیدگی های ذاتی آن است.
    یک روش معمول برای قضاوت کردن در مورد پیچیدگی های یک وسیله شمارش تعداد قسمت های متحرک و اتصالها است. هزینه می تواند به اندازه وزن و پیچیدگی های طراحی مربوط باشد. قسمت های کمتر کوچکتر و سبکتر معمولاً ارزان هستند در پایان باید هزینه ها کم باشد، چون هزینه به طور دقیقی با اندازه و وزن و پیچیدگیهای طراحی ارتباط دارد.

محدودیتها و نقص در کاربرد

در حال حاضر معماری و طراحی عناصر متحرک، عمدتاً برای ساختمان های تفریحی، ورزشی و صنعتی استفاده می شود. زمانی که تصمیم گرفته شد که چه نوع مکانیزم حرکتی برای یک ساختمان متحرک خاص مناسب است، مسائل زیر باید در طراحی اولیه در نظر گرفته شود:

  • سیستم سازه ای
  • درجه باز و بسته شدن نحوه استقرار مکانیزم
  • محدودیت های حرکتی و کاربردی


در طراحی سازه های متحرک مواردی که باید به آن توجه شود به در نظر گرفتن نیازهای کاربران ،محیط، اندازه و شرایط سایت بستگی دارد.

توجه به نکات ایمنی در شرایطی که سازه از حالت بسته به حالت باز یا بالعکس درمی آید سرعت باز و بسته شدن، درجه باز شدن، انعطاف پذیری فضا در هر حالت، میزان تأثیر بر سایه اندازی با توجه به نوع کاربری، ایمنی در آتش سوزی مسائل مربوط به کارایی اقتصادی و تهویه به خصوص در حالت بسته از جمله نکات مهم و اساسی هستند که باید در مراحل اولیه طراحی با دقت در نظر گرفته شود.

استفاده از معماری متحرک تبدیل به یک روند محبوب در طراحی ورزشگاه ها و بناهای صنعتی شده است. با این حال، هنوز هم بسیاری از محدودیت های فناوری است که سبب محدود شدن در انتخاب ایــن نوع معماری است. یکی از این محدودیتهای رایج، هندسه آن است.

برخی از اشکال هندسی خاص برای طراحی یک سیستم متحرک پیچیده است. این مسئله به هزینه بالای طراحی، ساخت، نگهداری و برنامه های کامپیوتری مرتبط آن است.

ساختمان ها با عناصر متحرک متحمل هزینه زیادی در مقایسه با ساختمان های رایج است. استادیوم ها و ساختمان های صنعتی معمولاً از انواع کاربری هایی هستند که استفاده از معماری سقف متحرک می تواند برای آنها سودمند باشد.

درآمدهای به دست آمده از طراحی انعطاف پذیری ساختمان می تواند هزینه های طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری را کاهش دهد. تجهیزات متصل به عناصر متحرک در ساختمان ها از جمله تجهیزات نورپردازی و صدا، به دلیل احتمال خطرات ناشی از سقوط کمتر در این بخش از ساختمان استفاده می شود. در صورت انجام این کار رعایت نکات ایمنی و نحوه اتصال مناسب آنها با سازه متحرک بسیار حائز اهمیت است. این تجهیزات بهتر است در بخش ثابت بنا نصب شوند. یک نقص در سیستم های متحرک میتواند سبب تخریب آن در شرایط استفاده از آن شود. اغلب این امر منجر به عوض کردن آن قسمت و ایجاد هزینه می شود.

 

هندسه اجزای متحرک

   در بیشتر سازه های صلب از موتور الکتریکی برای حرکت, کنترل و هدایت استفاده می شود. بر همین اساس سقف های صلب جمع شونده بر روی ریل حرکت می کنند. در بیشتر مواقع برای حرکت سقف های غشایی از کابل استفاده می شود. انعطاف پذیری و سبکی از جمله ویژگی های کابل به شمار می رود.

 در سازه های صلب حرکت منظم و هماهنگ اجزای متحرک بسیار اهمیت دارد و از ایجاد تنش و اعوجاج در روند ساخت جلوگیری می کند. ولی در سازه های نرم فاصله بین دو کابل یا اجزای متحرک مشکل چندانی ایجاد نکرده و با اندک تغییر در سازه به دلیل شکل پذیری و انعطاف پذیری درون اجزا, تغییر سازه برطرف می شود.

به همین دلیل سازه های غشایی در حرکت, تنش های کم تری را تحمل می کنند و راحت به حرکت در می آیند.به طور خاص در طراحی سقف متحرک پارچه ای, حرکت یکنواخت و همزمان در تمامی ریل ها می تواند دوام و کارکرد طولانی مدت را تضمین کند.

محافظت از سقف متحرک غشایی در حالت کشش

   سقف متحرک غشایی پارچه ای در شرایط گسترش(کشش) در مقابل نیروی بالای باد ضعیف هستند و باید در برابر آن پایدار شوند. پایداری آن به کمک پیش تنیدگی سازه های غشایی در حالتی که به طور کامل باز شده است صورت می پذیرد.

این پیش تنیدگی ناشی از فرم آنتی کلاستیک سازه غشایی است. به چند روش می توان پیش تنیدگی را ایجاد کرد:

  • استفاده از سیستم متحرک یا سیستم کششی در لبه های سقف؛
  • استفاده از تیرک یا دکل و به طور همزمان استفاده از نقاط پایینی تکیه گاهی؛
  • استفاده از وزنه یا میله های صلب در اعضای غشایی؛

اما در مورد طراحی سقف متحرک پارچه ای, مهار کامل پارچه و اتصال درست و اصولی آن به پروفیل های حامل, ضامن کارکرد درست آن در برابر باد است.

طراحی سقف متحرک

محافظت از سقف متحرک غشایی در حال حرکت

   در زمان حرکت سقف های غشایی, این پوشش ها فاقد کشش بوده, پس در مقابل باد بسیار آسیب پذیرند. بنابراین برای محافظت از سازه های غشایی باید از حرکت آن در هنگام وزش باد های شدید خودداری نموده یا به کمک وزنه های سنگین یا عناصر صلب از آن محافظت کرد.

در مورد طراحی سقف متحرک پارچه ای, این مسئله را می توان با اجرای مکانیزم پر سرعت و به حداقل رسانیدن زمان باز و بسته شدن سقف برطرف نمود.

محافظت از سقف های پارچه ای در حالت جمع شدگی

   به منظور افزایش عمر مفید سازه های غشایی ضروری است هنگامی که سازه به حالت بسته و جمع شونده قرار دارد, در برابر عوامل اقلیمی(بارش برف و باران و …) از آن محافظت شود. به همین منظور, در مرحله طراحی سقف متحرک, می توان تمهیداتی مانند اجرای ورق محافظ و یا باکس ویژه را به کار برد.

تا شدن پوشش های غشایی

   در هنگام حرکت با توجه به فرم پیشنهادی, سقف دچار شکم دادگی می شود. دانستن این نکته مهم است که سازه ها در هنگام حرکت چه فرمی به خود گرفته و چه فضایی را اشغال می کنند؛ تا فضای مورد نیاز آن ها در نظر گرفته شود. در غیر این صورت شاید سازه در هنگام حرکت با دیگر قسمت های ثابت سازه برخورد کند و آسیب ببیند.

به طور خاص, در مورد سقف های متحرک پارچه ای, می بایست فضایی به اندازه حداقل 30 سانتی متر در زیر ریل ها آزاد مانده تا از برخورد پارچه و مکانیزم حرکتی به موانع جلوگیری شود.

نیرو های وارده بر سازه ی غشایی

   وجود انحنا در غشا سبب جمع شدن باران و برف می شود. با این حال هنگام وزش باد یا اعمال نیروی ناشی از برف و باران نباید تغییر فرم خاصی در غشا ها صورت بگیرد. بنابراین این گونه سازه ها باید در برابر نیروی برف, باد و زلزله مقاومت کافی را داشته باشند.

در مرحله طراحی سقف متحرک, وفادار ماندن به ابعاد و فواصل استاندارد و تجربی بدست آمده طی سالیان و فدا نکردن استحکام در پیش هزینه, می تواند از صدمات محیطی به سازه جلوگیری کند.

سازه کششی

در نظر گرفتن بار برف در طراحی سقف متحرک

در مناطق با بارش برف ،شدید بار برف باید بر روی عناصر و ساختارهای متحرک برای هر دو حالت باز و بسته در نظر گرفته شود. این عناصر در هنگام ریزش برف در حالت ثابت قرار دارند. در طراحی این سازه ها به دلیل تأثیر احتمالی برف بر روی سازه باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • معمولاً تغییر شکل قسمت های متحرک ساختمان به دلیل استقلال سازه های هر یک از آنها در زیر بار برف متفاوت است؛ که نیاز به توجه در طراحی فضای مابین این قسمتها را ایجاب می کند.
  • انباشته شدن برف بر روی سازه های متحرک به خصوص سقف های باز و بسته شونده ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد که این امر در نظر گرفتن تأثیراتی از جمله خزش و خستگی بر روی سازه و پوشش را ایجاب می کند.
  •  سازه سقف و غشاهایی که روی سازه های متحرک را می پوشانند بهتربهتر است به صورت شیب دار یا منحنی طراحی شوند که از تجمع برف و آب ناشی از ذوب برف جلوگیری کند.
  • تجمع برف بر روی مسیرهای حرکتی و مکانیزم مکانیکی متحرک و همچنین یخ زدن آنها سازه را دچار مشکل می کند که تعبیه دستگاه ذوب برف می تواند تا حدود زیادی از
    این مشکل جلوگیری کند.

تعیین محل دقیق سقف ها, امکان محاسبه دقیق بار ها را فراهم می آورد. به عنوان مثال برای بار برف یا باد, مشخص کردن محل دقیق سقف, در حالت باز, بسته یا نیمه باز مهم است. همچنین مشخص کردن شرایط سقف در هنگام بارش اهمیت خاصی دارد. اگر بار برف زیاد باشد, حرکت سقف کار خطرناکی است؛ بنابراین اقتصادی تر آن است که هنگام بارش برف سقف باز باشد (فضا روباز باشد) و بار برف را تحمل نکند.

 در صورتی که سقف بسته باقی بماند, می توان آن را مانند یک سقف معمولی در برابر نیروی برف بررسی کرد. یخ زدن ریل ها یا کابل هایی که موتور های حرکتی بر روی آن ها حرکت می کنند, از سایر مواردی است که باید به آن توجه داشت. در بیشتر موارد استفاده از ناودان های انعطاف پذیر برای سازه های جمع شونده ضروری است؛ زیرا سیستم های صلب توانایایی انطباق پذیری با حرکت و تغییر فرم سازه را ندارند.

 با تشکیل مخفظه یا مخزنی برای تخلیه باران و برف؛ آب جمع آوری شده از پایین ترین نقطه سازه غشایی خارج خواهد شد.

سقف های جمع شونده به شکلی کلی متناسب با میزان بارش برف و بار ناشی از آن طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای که به سه ناحیه با بار برف کم، زیاد و متوسط تقسیم بندی می شوند. در کشور ایران نیز به این دلیل که هر سه ناحیه را در خود دارد می توان طراحی سقف متحرک را به این صورت برای طراحان توصیه کرد:

طراحی سقف متحرک برای نواحی با بارش و بار برف کم: 

در این نواحی می توان از سقف هایی با پوشش غشایی استفاده کرد که مقاومت کمی نسبت به سقف هایی با پوشش صلب داشته اما هزینه کلی آنها بسیار کم تر است. یکی از سیستم هایی که برای مکانهایی با دهانه زیاد در این نواحی توصیه می شود سیستم چرخ پره دار است.

بدین گونه که در مکان هایی که برای طراح عناصر اضافی در مرکز سقف و در هنگام باز شدن اهمیت ندارد می توان سقف به مرکز جمع شود مانند سقف جمع شونده میدان گاوبازی ساراگوسا.

و در مکان هایی که هیچ عنصر اضافی و مانعی بصری در هنگام باز شدن سقف نباید در مرکز آن وجود داشته باشد می توان سقف را به گونه ای طراحی کرد که در هنگام باز شدن در لبه بیرونی جمع شود مانند سقف جمع شونده میدان گاوبازی خائن اسپانیا.که در این حالت باید در هنگام بسته بودن سقف برای آب بندی مرکز آن تمهیدات ویژه ای را اندیشید.

البته می توان برای دهانه های کوچکتر از روش هایی دیگری نیز برای حرکت سقف های جمع شونده با پوشش غشایی و متکی بر کابل مورد استفاده قرارداد به گونه ای که متناسب با طرح معماری طراحی و اجرا شود مانند  هتل رویال تولیپ .

طراحی سقف متحرک برای نواحی با بارش و بار برف زیاد:

در این نواحی بهتر است از سقف های با پوشش صلب استفاده کرد که از مقاومت بیشتری نسبت به سقف هایی با پوشش غشایی برخوردارند.

این گونه سقف ها را می توان به شکل های یک دو یا چند تکه طراحی کرد و باید به این نکته توجه نمود که در سقف های یک تکه مکان زیادی برای ذخیره سازی سقف در هنگام جمع شدن نیاز است اما هزینه کلی آن نسبت به سقف های دو یا چندتکه پایین تر است مانند سقف جمع شونده میدان گاوبازی توروس ایلسکاس.

و در مورد طراحی سقف متحرک دو یا چند تکه, هر چه به تعداد سقف های متحرک افزوده می شود هزینه های ساخت و به حرکت درآوردن آنها نیز بیشتر می شود اما مساحت مکانی برای ذخیره سازی سقف در هنگام جمع شدن کاهش میابد.

البته کاهش مکان ذخیره سازی در سقف های دو یا چند تکه در صورتی رخ می دهد که قطعات به گونه ای طراحی شده باشند که در زمان جمع شدن بر روی یکدیگر قرار گیرند نه در کنار هم مانند طراحی سقف متحرک در ورزشگاه سیفکوفیلد .

طراحی سقف متحرک برای نواحی با بارش و بار برف متوسط:

در این نواحی نیز می توان از سقف های صلب استفاده کرد. البته می توان مقاومت سقف را نسبت به اقلیم هایی با بار برف زیاد، کمتر در نظر گرفت. همچنین در این نواحی می توان از پوشش های غشایی با مقاومت بالاتر نسبت به پوشش هایی که در اقلیمهای با بار برف کم استفاده می شوند در نظر گرفت، مانند پوشش استفاده شده در سقف جمع شونده ورزشگاه المپیک مونترال.

البته در کنار این سیستم باید سیستمی گرمایشی به منظور آب کردن برفهای احتمالی که در صورت انباشته شدن موجب آسیب دیدگی پوشش غشایی می شوند نیز استفاده کرد مانند جمع شونده استخر بلوار کارنو .
علاوه بر تقسیماتی که بر اساس میزان بار برف صورت گرفت می توان برای هر اقلیمی سقف هایی را طراحی کرد که در فصول گرم سال به گونه ای با حرکت آفتاب حرکت کند که در طول روز سقف باز یا نیمه باز بوده اما از ورود نور آفتاب به داخل بنا جلوگیری کند.

و یا می توان سقف را به گونه ای طراحی کرد که در هنگام وزش باد به گونه ای روبه بالا باز شود، (مانند سقف جمع شونده در تئاتر نورستاره). تا بتواند مانند بادگیر عمل کرده و باد را به داخل بنا هدایت کند و موجب تهویه و کاهش دمای محیط شود.

مانند تنوعی که در تمام طرح های معماری وجود دارد می توان هزاران روش برای شکل ظاهری و نوع باز شدن سقف های جمع شونده ابداع کرد که علاوه بر متناسب بودن با طرح معماری به آن انعطاف پذیری و جذابیتی بخشید که همراه آن کاهش مصرف انرژی را نیز در بر داشته باشد.

منظور کردن بار باد در طراحی سقف متحرک

طراحی سقف متحرک برای سه حالت باز, بسته و نیمه باز بسیار هزینه بر است و ابعاد عناصر سازه ای را افزایش می دهد. مکانیزم سقف متحرک باید به اندازه کافی قوی باشد که در هنگام وزش باد های سهمگین, سازه در برابر باد مقاومت کافی را داشته باشد و از وارونه شدن منحنی غشا ها جلوگیری و نیروی رو به بالای باد مهار شود.

موقعیت بنا در زمان وزش باد یا بارش باران بسیار مهم است. اگر باز بودن سقف در هنگام وزش باد یا بارش باران سبب ایجاد خسارت ها در فضای داخلی شود, در چنین شرایطی باید سقف به حالت بسته نگاه داشته شود.

با توجه به متحرک بودن این سقف ها اتصال بین سازه تکیه گاهی که بصورت ثابت و متحرک طراحی می شود و سازه متحرک (بخش غشا) بسیار اهمیت دارد. زیرا در هنگام حرکت غشا ها یا به عبارت دیگر هنگام گسترش و جمع شدن سقف, در صورت بروز لغزش, حرکت یا لرزه ناشی از حرکت ریل ها یا تکیه گاه, روند حرکت طبیعی سقف را با مشکل مواجه خواهد کرد.

در عناصر معماری متحرک رفتار باد برای هر یک از شرایط حرکتی در حالت های باز بسته نیمه باز و در حین حرکت متفاوت است. اگرچه از لحاظ تئوری کامل ترین محاسبات در طراحی این عناصر در نظر گرفتن حداکثر بار باد در هر یک از شرایط مختلف حرکتی است، ولی در عمل از نظر سازه ای و اقتصادی به صرفه نیست.

از آنجا که این عناصر متحرک در اکثر مواقع در شرایط وزش باد شدید بسته هستند و تنها در زمانی که سرعت باد کم است، باز هستند، در نتیجه حداکثر بار باد در حالت بسته محاسبه می شود. آزمایش تونل باد برای این عناصر در تمامی حالات حرکتی لازم است. در طراحی این سازه ها به دلیل تأثیر احتمالی باد بر سازه باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • رفتار پانل ها و عناصر متحرک در زیر بار باد به دلیل مستقل بودن هر یک از آنها نسبت به هم با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین برای پر کردن فاصله بین قسمت های عناصر متحرک بایستی از درزگیرهای مناسبی استفاده شود تا وضوح حرکتی در رفتار پانل های مستقل مشاهده شود.
  • فضاها و روزنه های مابین قسمتهای مختلف عناصر متحرک باید به طور مناسب درزبندی شود تا در برابر باران و باد محافظت شود. انعطاف پذیری در برابر تغییر شکل و لرزش پانل ها باید از ویژگی های این درزبندها باشد.
  • پانلهای متحرک ممکن است در برابر باد جابجا یا شناور شوند که در این صورت اگر مکانیزم حرکتی بر روی ریل باشد، نیروی اصطکاک بین مکانیزم و مسیر حرکتی کاهش می یابد.
  • درعناصر و سازه های متحرک با ساختار غشایی تنیده کردن این پوشش ها و کابل ها برای جلوگیری از صدمات ناشی از وزش باد شدید باید در نظر گرفته شود. در زمانی که پانل ها و عناصر متحرک در حالت باز و آزاد قرار دارد باید تأثیر نیروی رو به بالای باد را به خصوص در سازه های سبک در نظر گرفت. 

پیش بینی زلزله در طراحی سقف متحرک

در جاهایی که احتمال وقوع زلزله وجود دارد طراحی لرزه ای در سازه های متحرک به خصوص در حین حرکت بسیار اساسی است. در شرایط کلی احتمال وقوع زلزله در حین حرکت بسیار کم است. در نتیجه طراحی لرزه ای در حین حرکت در مورد سازه های کوچک نادیده گرفته می شود.

ولی در مورد سازه های بزرگ به دلیل اهمیت بنا و تعداد زیاد کاربران این احتمال را در طراحی لرزه ای لحاظ می کنند، رعایت نکات زیر برای سازه های متحرک در طراحی لرزه ای لازم است:

  • هر یک از قسمتهای متحرک سازه باید رفتار الاستیک و پلاستیک را به خوبی تحمل کند تا اینکه از سقوط سقف جلوگیری شود.
  • با توجه به اینکه در زمان زلزله هر یک از قسمت های مستقل سازه متحرک در جهات مختلف حرکت در می آیند انتخاب درزبندهای انعطاف پذیر و مستحکم بین این سازه ها نیاز به دقت دارد.
  • استفاده از المانهای انعطاف پذیر سبب حرکت آزادانه آن در برابر بارهای جانبی میشود و از صدمات احتمالی جلوگیری می کند.
  • چنانچه در حین حرکت سازه های متحرک به خصوص در زمان باز و بسته شدن سقف زمین لرزه رخ دهد باید از حرکت آن توسط ترمز یا قفل و مکانیزم های کنترلی ممانعت به عمل آورد.
  • در سازه های کابلی، امکان پارگی کابل ها و نیز تاب خوردن عناصر متحرک وجود دارد درنتیجه در نظر گرفتن سازه اضافی برای افزایش ضریب ایمنی لازم است.

 وقوع زلزله به ویژه زمانی که سقف در حرکت است, بسیار خطرناک خواهد بود و حرکت سقف باید به سرعت متوقف شود. در سیستم حرکتی سقف ها, همیشه باید از یک سیستم پشتیبان استفاده کرد تا در صورت بروز هر مشکلی در سیستم حرکتی, سیستم پشتیبان وظیفه حرکت را به عهده بگیرد. همان طور که در بخش بار باد نیز اشاره شد با توجه به متحرک بودن این سقف ها باید ملاحظات خاصی را در مورد اتصالات بین عناصر ثابت و متحرک به دلیل جلوگیری از لغزش و ایجاد مشکلات در حرکت طبیعی سقف در نظر گرفت.

 

نفوذ آب و درزبندی

یکی دیگر از جنبه هایی که تفاوت ساختمان های با عناصر متحرک با بناهای معمولی را نشان می دهد درزبندی کردن بین پانل های ثابت و متحرک است. در سازه این بناها، باید درزبندی مابین فضای بخش متحرک و مستقل بین پانل های متحرک و ثابت در اطراف مکانیزم مکانیکی و نیز در جاهایی که احتمال نشت آب یا تجمع آب باران نیز وجود دارد، طراحی گردد.

اجرای دیتیل درزبندی مابین این گونه پانل های متحرک مشکل است. تجربه های متعددی از نشت آب بین پانل های متحرک گزارش شده است. توجه به نکات زیر در طراحی این سازه ها برای جلوگیری از ورود آب باران یا ذوب برف لازم است:

  • به دلیل ماهیت مستقل بین سازه های متحرک مختلف، سازه های هر یک از پانل ها در درجه های مختلفی به دلیل نیروهای خارجی تغییر شکل می دهند. در نتیجه این تغییر شکل ها ممکن است باعث به وجود آمدن نشت آب شود. طراحی درزبند منعطف مستحکم می تواند از این تغییر شکل ها جلوگیری کند.
  • حرکت بخش های مختلف سازه متحرک, یک اختلاف فشار را بین فضای داخلی و خارجی سازه به وجود می آورد که در نهایت می تواند منجر به نشت آب به دلیل پدیده مویینگی شود.
  • استفاده از پوشنده های متحرک خودکار به عنوان درزبند در سازه های متحرک به خصوص در بین پانلهایی که از یکدیگر فاصله قابل مشاهده ای دارند، می تواند از نشت آب در حالت بسته جلوگیری کند.
  • زمانی که تجهیزات مکانیزم متحرک بر روی یک سازه پایه قرار می گیرد، قسمت زیرین سازه متحرک دارای فاصله ای با سازه زیرین خود داشته است. لازم است که از نشت آب و ورود باد از این قسمت جلوگیری شود.
  • بسیار مهم است که از مقاومت آن قسمت از مکانیزم های مکانیکی که به صورت نمایان و مستقیم در معرض عوامل جوی باران و برف قرار دارند محافظت به عمل آید.

مجموعه مهندسی سان سایان, مفتخر است که تمامی تحلیل ها و استانداردهای طراحی سقف متحرک را با به روز ترین نرم افزار های دنیا پیاده کرده تا در نهایت پروژه های اجرایی بتوانند در تمامی شرایط و ناملایمات جوی کارکرد درست و مطمئنی داشته باشند.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید سقف متحرک با بهترین قیمت