تاریخچه سقف متحرک جمع شونده, دهه طلایی 1960

تاریخچه سقف متحرک جمع شونده, دهه طلایی 1960

تاریخچه سقف متحرک جمع شونده, دهه طلایی 1960

سقف متحرک جمع شونده, از دیرباز تا کنون

   سقف های متحرک جمع شونده سده هاست که مورد استفاده بشر قرار گرفته اند. فرم های گوناگونی از سقف متحرک جمع شونده در تاریخ به چشم می خورد. شاید بتوان اولین سقف های متحرک و تغییر پذیر را سازه های چادری دانست که به راحتی باز و بسته می شوند و می توان به سهولت آن را حمل کرد.

قدیمی ترین شواهد سقف متحرک جمع شونده

رم و یونان اولین کشور هایی بودند که از سقف متحرک برای حفاظت از تماشاگران در مقابل نور خورشید و بارش باران در مقیاس بزرگ استفاده می کردند. نظیر ولاها یا ولاریوم های رومی. چتر های بازشو و نیز چادرهای قبایل سرخ پوست و آفریقایی که به دلیل نصب و جمع آوری سریع آن ها سال ها مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته اند.

تیرهای چوبی و میله های قائم که با طناب به صورت انعطاف پذیری به هم متصل شده بودند, اساس ولا ها را تشکیل می دهند. ولاریوم یا ولا, برای حفاظت از نور خورشید در میدان مبارزه تاریخی “کولوسئوم” ساخته شده بود و به صورت دستی باز و بسته می شد.

سیستم سقف به صورت دقیق شناخته نشده است, اما وجود آن ها توسط اسناد آن دوره و باقی مانده ستون ها در خرابه بنا, و دیگر شواهد تایید شده است. ابعاد این سقف متحرک جمع شونده, بین 5700 تا 23000 متر مربع تخمین زده شده است. به هر حال این ساختار بزرگ و عظیم دارای سقف باز و بسته شونده بوده و پس از آن نیز تا دوران مدرن مانند آن ساخته نشده است.

پوشش های چادری به صورت موازی بین تیر ها حرکت می کردند. جهت چادر ها به کمک کشش طناب ها با توجه به تابش آفتاب تغییر می کرد.

چادر سرخپوستی

چادر قبایل سرخپوستی

پوشش چادری قبایل سرخ پوست بر روی سازه ای مخروطی شکل (که از تیرک های چوبی ساخته شده است) قرار می گیرد. در بالای چادر محل تخلیه دود بر اساس جهت باد تعبیه می شود. این چادر ها بر اساس ارتفاع های مشخصی ساخته می شوند.

در سده های میانه و با اختراعات افرادی نظیر داوینچی طرح هایی مبنی بر سازه های عمودی با قابلیت باز و بسته شدن ارائه شد. استفاده از سایبان های چادری در سده هجدهم میلادی در اروپا رونق یافت. از دهه 1930 سقف های کوچک با قابلیت باز و بسته شدن ساخته شده است. طبق مطالعه انجام شده توسط اوتو و تیم او, احتمال می رود اولین سقف مدرن, با قابلیت جمع و باز شدن سقف برای یک استخر شنا در روتردام, هلند, باشد که در سال 1935 ساخته شده بود.

در سال 1975 یکی از همین سایبان ها در ایتالیا ساخته شد. این سقف متحرک برای جلوگیری از نور خورشید اجرا و در پنج نقطه بر روی ساختمان ثابت شد.

سقف متحرک جمع شونده قدیمی

1975, ایتالیا

پنج کابل از این نقاط کشیده و به زمین متصل می شدند. به عبارت دیگر سایبان از این کابل ها آویزان شده و به راحتی از طریق همین کابل ها باز و بسته می شوند

استفاده از سقف های متحرک جمع شونده امروزی البته با مقیاس کوچک به کمک استفاده از تجهیزات مکانیکی (جرثقیل) در دهه 1930 به وجود آمد. در زمان های قدیم, طراحان از فناوری جرثقیل استفاده می کردند. چون جرثقیل به مدت طولانی در تاریخ استفاده شده بود و از استاندارد ها و خصوصیات خوبی برخوردار بود. فناوری جرثقیل با سیستم دکل مانند خود امکان باز کردن سقف ها در مقیاس بزرگ را فراهم می کرد.

با افزایش تقاضا برای مکان های ورزشی با شروع دهه 1930 گرایش فزاینده ای به سمت ساخت سقف های جمع شونده مشاهده شد.

همچنان که جرثقیل ها در آن زمان رایج بودند و استاندارد هایی هم برای کنترل, حرکت و حمل ریل های حرکتی موجود بود, اولین سازه ها از اصول فناوری جرثقیل ها نشات می گیرند. در دهه 1950 معمار آلمانی فرای اوتو تحقیقات گسترده ای بر روی سقف های متحرک جمع شونده با سازه غشایی انجام داد که سبب محبوبیت این نوع سقف ها در اروپا شد. اولین سقف برای پوشش دهانه بزرگ به صورت گنبدی در منطقه شهری پیتزبورگ بود که در سال 1961 گشوده و در تابستان 2010 بسته شد.

FREI OTTO

فرای پل اوتو

مهمترین نظریه پرداز در زمینه سازه های پارچه ای کششی معاصر , در سال 1925 در آلمان متولد شد. همزمان با تحصیلاتش در دانشگاه برلین جنگ جهانی دوم درگرفت و او بعنوان خلبان به جنگ پیوست. پس از جنگ مدت کوتاهی در آمریکا تحصیل نموده و به آلمان بازگشت و تا زمان مرگش در سال 2015 در زمینه سازه های غشایی فعالیت مهندسی و معماری می کرد.

   به گزارش شماره 3277619 در تاریخ اوت سال 1963 که در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) منتشر شده است, دیوید اس میلر بنیان گذار سقف های متحرک جمع شونده با پوشش سخت به صورت خودکار و به وسیله کنترل از راه دور می باشد؛ که برای خانه ها و ساختمان های با کاربری غیرمسکونی در نظر گرفته شده است.

البته به کارگیری این نوع سقف را می توان در حدود 5 سال قبل از ثبت اختراع یعنی در سال های 1958 تا 1963 دانست. ورزشگاه ملون آرنا در پیتزبورگ ایالات متحده در سال 1961 به عنوان اولین سقف متحرک جمع شونده در مقیاس بزرگ با 127 متر طول دهانه به شمار می رود. این سقف برای باز و بسته شدن از فناوری های مدرن استفاده می کرد.

از آن به بعد بسیاری از ورزشگاه های بزرگ شروع به استفاده از سقف های متحرک جمع شونده کردند. یکی از دلایل اصلی استفاده از سقف متحرک جمع شونده مقرون به صرفه بودن است. اگر یک رویداد برنامه ریزی شده در یک ورزشگاه به دلیل آب و هوای نامساعد لغو شود, ریسک مالی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. البته پوشش های ثابت سقف می تواند یک راه حل باشد. با این حال تماشاچیان ترجیح می دهند در هوای آزاد, در معرض آسمان طبیعی, نور, و جریان هوا به تماشا بپردازند.

بنا بر این سقف متحرک راه حل بهتری است. به جز برای سالن های شنا, که عمومی تر است, سقف های متحرک جمع شونده معمولا در هر کشور برای ورزشی خاص بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال, در ژاپن, سقف های متحرک جمع شونده بزرگ اغلب برای استادیوم بیس بال استفاده می شود. و در ایالات متحده آمریکا, سقف های متحرک جمع شونده بزرگ برای ورزشگاه های فوتبال آمریکایی انتخاب شده است.

در اسپانیا, تعداد زیادی از سقف های متحرک جمع شونده برای میدان های گاوبازی ساخته شده است. امروزه فوتبال یکی از محبوب ترین ورزش ها در سطح بین المللی به شمار می رود, و از این رو, چندین ورزشگاه فوتبال با سقف متحرک جمع شونده در بسیاری از کشور ها ساخته شده است.

در دوران مدرن, با پیشرفت در مهندسی و توسعه پارچه ها با مقاومت بالا, ابعاد جدیدی برای سقف متحرک جمع شونده ظهور یافت. به همین دلیل استفاده از سقف های ثابت و متحرک جمع شونده با پوشش غشایی رونق چشمگیری یافته اند.

دو نفر نقش کلیدی در توسعه و به کارگیری سیستم سقف های غشایی ایفا کرده اند به گونه ای که یک ردپای بزرگ برای توسعه این نوع از سقف های متحرک جمع شونده بر جای گذاشته اند.

یکی معمار فرانسوی, راجر تایلیبرت, و دیگری فری اوتو معمار و محقق آلمانی, که در آغاز با هم کار می کردند, اما بعد ها از هم جدا شدند. اولین سقف متحرک جمع شونده غشایی با سیستم دکل تنها برای تئاتر فضای باز در جشنواره فیلم کن در سال 1965 توسط تایلیبرت و اوتو ساخته شد.

علاوه بر این تلاش های معمار اسپانیایی “پینه رو” تاثیر بسیاری بر روند توسعه سازه های قیچی سان داشته است. همچنین یکی از طراحی های شایان توجه مربوط به اسکرینگ است که مربوط به پوشش باز و بسته شونده برای استخر مرکز ورزشی در اسپانیا بود تا امکان استفاده از آن در زمستان فراهم شود. طرح شامل دو شبکه شبه لوزی یکسان با انحنا های کروی بود.

سبکی و قابلیت باز و بسته شدن یا انباشته شدن چنین سقف هایی آن ها را به عنوان معماری انعطاف پذیر مورد توجه معماران و مهندسان سازه قرار داده است.

پینه رو

امیلیو پرز پینه رو

در سال 1935 در والنسیا اسپانیا به دنیا آمد و در مادرید در رشته معماری تحصیل کرد. وی توانست جوایز معتبر زیادی از جمله مدال طلای اختراعات بروکسل را کسب کند. شهرت وی بیشتر برای طراحی و اجرای سازه های متحرک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید سقف متحرک با بهترین قیمت