سقف متحرک , پوشش های حفاظتی

سقف متحرک , پوشش های حفاظتی

سقف متحرک , پوشش های حفاظتی

پوشش های حفاظتی در سقف متحرک

   سقف متحرک اغلب در فضاهای باز بیرونی برای محافظت در برابر عوامل جوی نامطلوب مثل آفتاب, باران یا برف بکار برده می شوند. به همین دلیل اجزای آن به طور دائم در معرض خوردگی توسط عوامل محیطی قرار دارند. خوردگی در واقع نوعی فرآیند فساد و تخریب است که در تمامی مواد از جمله فلزات و کامپوزیت ها رخ می دهد. در این نوشتار, تیم تحقیق و توسعه سان سایان به بررسی انواع خوردگی که ممکن است در اجزای سقف متحرک رخ بدهد پرداخته و در ادامه با انواع تدابیر حفاظتی برای جلوگیری از خوردگی آشنا می شویم.

خوردگی چیست؟

   خوردگی یا Corrosion را که در اصطلاح عامیانه به زنگ زدگی می شناسیم, در واقع واکنشی شیمیایی است که میان اجزای سازه در واکنش با عوامل محیطی مانند آب و رطوبت, هوا و آلاینده های موجود در آن ها رخ می دهد. اغلب نتیجه این فرآیند الکتروشیمیایی از دست رفتن خواص مکانیکی اجزا- استحکام, چقرمگی و …- و تخریب سطح ظاهری آن ها و در موارد شدیدتر سبب پارگی یا شکست اجزا است. به همین دلیل اهمیت دارد که توجه ویژه ای برای حفاظت از خوردگی مبذول داشته شود.

کدام اجزای یک سقف متحرک در خطر خوردگی هستند؟

   متریال بکار رفته در یک سقف متحرک که شامل فولاد, آلومینیوم و کامپوزیت های پی وی سی است. تک تک این مواد پتانسیل آسیب ناشی از خوردگی را دارند. فولاد بخاطر واکنش پذیری بالا با اکسیژن, به ویژه در محیط های مرطوب, در صورت نداشتن پوشش محافظتی شروع به خوردگی سطحی کرده و با گذشت زمان علاوه بر تخریب ظاهر سطح, به سمت خوردگی عمیق پیش می رود و در نهایت در معرض شکست و آسیب های جدی تر قرار میگیرد.

   آلومینیوم اما, مقاومت بیش تری در برابر خوردگی از خود نشان می دهد. دلیل این امر هم این است در واکنش با اکسیژن, لایه نازک اکسید آلومینیوم بر روی سطح تشکیل شده و این لایه بر خلاف آلیاژ های فولادی به خاطر چسبندگی و پیوستگی مناسبی که دارد یک لایه محافظ طبیعی بر روی سطح ایجاد کرده و از پیش رفتن خوردگی جلوگیری می کند. با وجود این خاصیت ذاتی آلومینیوم هنوز هم خطر خوردگی در آلومینیوم وجود دارد و عواملی مثل محیط های اسیدی یا بازی قوی, همجواری با فلزات نجیب تر و مواد آلاینده شیمیایی محیط می توانند موجب خوردگی شدید آلومینیوم در درازمدت گردند. در ایم میان کامپوزیت ها هم از خوردگی مصون نبوده و می توانند فساد و خوردگی شدید را تجربه کنند.

سقف متحرک

برای حفاظت از خوردگی چه باید کرد؟

   حفاظت از خوردگی را باید با اشراف بر شرایط محیط مورد بهره برداری از سازه پیاده نمود. به همین دلیل تیم فنی مهندسی سان سایان همواره شرایط آب هوایی منطقه ای که قرار است در آن پروژه سقف متحرک اجرا گردد را در نظر گرفته و بر اساس آن اقدامات و پیش بینی های لازم برای حفاظت از سازه را لحاظ می کنند. در ادامه به چند مورد اساسی که لازم است برای حفاظت از یک سقف متحرک به منظور کارایی و دوام طولانی توجه شود می پردازیم.

روش های جلوگیری از خوردگی

   انتخاب متریال درست شاهکلیدی است که تضمین می کند یک سقف متحرک در طولانی مدت کارایی خود را از دست ندهد. انتخاب پروفیل با ضخامت بالا, پیچ ومهره و اتصالات گالوانیزه یا استیل, انتخاب آلیاژ آلومینیومی مقاوم در برابر خوردگی مانند سری 6000 و 5000 و … از نمونه های انتخاب متریال درست می باشد.

   مورد بعدی پس از انتخاب درست مواد, پوشش اولیه مناسبی است بتواند تحمل فلز پایه در برابر خوردگی را بالا ببر. در مورد آلیاژ های فولادی مهم ترین پوشش محافظ, پوشش روی  یا عملیات گالوانیزاسیون است. در این عملیات سطح فولاد با پوشش نازکی از روی- که یک عنصر نجیب و مقاوم در برابر خوردگی است- توسط یک پروسه سرد( اسپری یا آبکاری الکتروشیمیایی) یا عملیات پوشش دهی گرم ( غوطه وری قطعه در حمام روی مذاب) پوشانیده می شود. این پوشش به دلیل فعالیت الکتروشیمیایی پایین فلز روی, از سطح قطعه در مقابل عوامل خورنده محیطی محافظت نموده و از خوردگی سطحی جلوگیری می کند. مورد حائز اهمیت در پوشش دهی گالوانیزاسیون, ضخامت پوشش و نوع فرآیند پوشش دهی است. ضخامت پوشش نهایی بسته به محیط مورد بهره برداری می بایست کم و زیاد گردد. ما در سان سایان, پروژه هایی که قرار است در نواحی شمالی و جنوبی ایران که به علت همجواری با دریا رطوبت هوایی بالایی دارند را با پوشش های ضخیم گالوانیزه اجرا می کنیم تا خوردگی طولانی مدت را به حداقل برسانیم.

سقف متحرک

اما در مورد آلومینیوم, پوشش دهی اولیه فرآیند متفاوتی دارد. آلومینیوم را طی فرآیندی الکتروشیمیایی به نام آنودایزینگ, به اصطلاح “رویین تن” می کنند. فرآیند آنودایزینگ در حمامی شیمیایی و توسط جریان الکتریکی انجام می گردد. نتیجه حاصل از این فرآیند تشکیل یک فیلم محافظ ضخیم با سختی بالا بر روی سطح فلز است که از تشکیل و پیش روی انواع خوردگی جلوگیری می کند. اما مزیت جالب فرآیند آنودایزینگ این است که لایه محافظ , که بافتی حفره ای و منظم دارد که سبب چسبندگی بالای لایه رنگی محافظ بعدی می شود.

و اما لایه حفاظتی نهایی همان رنگ آمیزی است. رنگ آمیزی درست و اصولی نه تنها از فلز پایه محافظت می کند بلکه زیبایی و آراستگی نهایی سازه را تضمین می کند. پوشش رنگی نهایی توسط دو فرآیند سرد و گرم اعمال می شود. در فرآیند گرم, سطح فلز پس از شستشو در دوش های نمکی فسفات, توسط آب شستشو و خنثی سازی می شوند و در ادامه با عبور از کوره پیش گرم, خشک شده و آماده ورود به اتاقک رنگ پاشی می شوند. انتخاب نوع رنگ, برای پوشش دهی اجزای سقف برقی اهمیت بالایی دارد. ما در سان سایان از رنگ های اپوکسی با کیفیت برای این منظور بهره می بریم. در نهایت قطعه توسط نازل های الکترواستاتیک پوشش پودری با ضخامت مناسب و یکنواخت پوشانیده شده و وارد کوره پخت می گردند. پوشش رنگی نهایی پس از پخت, دارای کیفیت ظاهری و خواص مکانیکی بسیار مطلوبی بوده و این امر توسط واحد کنترل کیفیت تضمین می گردد. اما این پایان کار نیست. چراکه پوشش رنگی قرار است در معرض آفتاب و روطوبت بالا قرار گیرد. پس تمام این پروسه رنگ آمیزی-اینبار با پوششی به نام ورنی- تکرار شده تا کیفیت و ماندگاری قطعه تضمین گردد.

سقف متحرک
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید سقف متحرک با بهترین قیمت