سقف متحرک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سقف متحرک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سقف متحرک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مقدمه:

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن متریال جدید, همچنین وجود فناوری های نو مثل برش لیزر و یا تراش و فرز cnc امکاناتِ جذاب و کاربردی نوینی برای ما ایجاد شده است. از جمله این امکانات در حوزه ی خانه و فضاهای تجاری می توان به سقف متحرک اشاره کرد.

دنیای مدرن امروزی,خواستار ساختمان هایی با معماری انعطاف پذیر است که بتوانند عملکردی مطابق با شرایط خاص از خود نشان دهند. معماری های متحرک با قابلیت تحرک کامل یا تحرک در بخشی از ساختار خود در پاسخ به همین نیاز شکل گرفته اند. سقف های متحرک به عنوان زیر مجموعه ای از معماری متحرک بیش از پیش مورد توجه کاربران و معماران قرار گرفته اند.

سازه و ساختار یک سقف متحرک به گونه ای است که امکان باز و بسته شدن نسبی یا کامل سقف را در مدت زمان کوتاهی فراهم کند. اگرچه اجرای این نوع ساختار برای سقف های با دهانه های وسیع موضوع نسبتا جدیدی است, اما در مقیاس کوچک این موضوع سابقه طولانی دارد. کاربرد و اجرای این نوع سقف شرایط خاص خود را می طلبد.

سقف یکی از اصلی ترین بخش های جداکننده هر بنا از محیط اطراف خود می باشد.

از نقطه نظری دیگر, به این دلیل که مستقیما در مقابل تغییرات جوی و نور قرار می گیرد می توان آن را مهم ترین بخش هر بنا به شمار آورد. از آغاز زندگی, بشر همواره به دنبال سرپناه بوده است. پس از آن نیز که خود تصمیم به ساخت آن را گرفت از دیوار ها و ستون ها, به منظور نگاه داشتن سقف استفاده کرد.

حال آن که سقف در شرایط نامساعد, مطلوب و در شرایط مساعد, نامطلوب است. این شرایط می تواند شامل نور, شرایط جوی و یا دید و منظر باشد. از زمان روم باستان که سقفی جمع شونده برای کلوسئوم طراحی و ساخته شد, سازه متحرک بارقه هایی از امید را برای ایجاد آسایش کاربران و تبدیل یک معماری بدون تحرک به ساختاری متحرک پویا و انعطاف پذیر نمایان کردند. 

 

سقف متحرک
سقف متحرک

اصلی مهم که بر سازه های همسو با طبیعت حاکم است قانون استفاده از حداقل انرژی برای بالاترین سطح بهره وری است و این که خود را در جهت استفاده بهینه از همه امکانات طبیعی تغییر می دهند و در مواردی نیز تهدید های طبیعی را به فرصت تبدیل می کنند. با استفاده از این قانون و اصل محیطی می توان سازه های ساختمانی طراحی کرد تا حداکثر پایداری و انطباق بر طبیعت را داشته باشد. و راهکار بیولوژیکی استفاده حداقل از مصالح است برای ایجاد بیشترین استفاده از فرم سازه ای که در واقع یکی از اصول مهم در معماری پایدار نیز می باشد.

در دهه های اخیر سقف های باز و بسته شونده و گسترش پذیر یا سقف متحرک به دلیل قابلیت های آن ها در دستیابی به یک معماری انعطاف پذیر و پویا مورد توجه معماران و مهندسان قرار گرفته است. تطبیق پذیری با شرایط محیطی، کاهش مصرف انرژی، و نیز پاسخگویی مناسب به الزامات عملکردی یک بنا در جهت آسایش کاربران آن، استفاده از سقف متحرک را در فضای معماری افزایش داده است.
همچنین، با پیشرفت تکنولوژی در زمینه مصالح، استفاده از مصالح غشایی به عنوان پوشش و ترکیب آن ها با این گونه سقف ها به دلیل ویژگی های ذاتی آن ها از جمله سبک وزن بودن و انعطاف پذیری ، سبب افزایش قابلیت این سقف های متحرک شده است. امروزه افزایش الزامات عملکردی به عنوان یکی از چالش های مهم و اساسی در طراحی ساختمانها می باشد .

تصور کنید بتوانید تنها با فشردن یک کلید ریموت کنترل, و یا لمس یک گزینه در گوشی هوشمندتان فضای تراس را مسقف کرده و بپوشانید: بدین صورت تراس منزلتان حتی در روزهای بارانی یا در ساعات گرم تابستان قابل استفاده خواهد بود.

یا اگر صاحب رستوران و کافی شاپ سرباز هستید و میخواهید مطمئن شوید مشتریان در تمام روزهای سال تجربه لذت بخشی از غذا یا نوشیدنی خود ببرند, بدون اینکه نگران تابش آفتاب یا بارش باران باشید.

در این شرایط سقف متحرک پارچه ای گزینه فوق العاده عالی و جذابی برای شما خواهد بود. با ما تا پایان این متن همراه باشید تا این سقف مدرن و زیبا را بهتر بشناسید.

سقف متحرک

سقف متحرک چه اجزایی دارد؟

بطور کلی سقف های متحرک پارچه ای از اجزای زیر تشکیل میشوند:

  • ریل
  • پروفیل های حامل پارچه
  • پوشش پارچه ای
  • موتور
  • مکانیزم حرکتی
  • سیستم تخلیه آب

  ریل ها از مهمترین اجزای سازه سقف به شمار میروند, چرا که می بایست علاوه بر عملکرد روان, شیار  یکدست و بی نقصی داشته و مهم تر از آن استحکام بالایی داشته باشند. از این جهت ریل های اختصاصی طراحی شده ما ترکیبی از دو مقطع فولادی با ضخامت 3 میلی متر است با تکنولوژی Die-Forming تولید می شوند.

  به جرات می توان گفت که پروفیل های حامل پارچه, مهمترین رکن در زیبایی سقف متحرک است. چرا که در نگاه اول, حتی پیش از دیده شدن پارچه این پروفیل ها به چشم می آیند و علاوه بر آن سیستم روشنایی بر روی این پروفیل ها پیاده میشوند.

سقف متحرک

پروفیل های حامل علاوه بر زیبایی ظاهری باید سبک و مستحکم باشند. از این جهت بهترین انتخاب برای جنس این مقاطع آلومینیوم است. پروفیل مصرفی ما در سازه های سقفی از جنس آلومینیوم 6000 با ضخامت 2 میلی متر بوده تا استحکام سازه تضمین شود.

  پارچه خوب, تمام آن چیزی است که یک سقف را سقف میکند! پارچه باید ضد آب, ضد آفتاب, محکم و مقاوم به باد باشد.همواره بهترین گزینه برای سقف متحرک پارچه pvc است.

 

 موتور, قلب تپنده یک سقف متحرک است و از این رو برای انتخاب موتور باید وسواس ویژه ای به خرج داد. انتخاب ما برای سقف های کوچک موتور های تیوبولار و برای سقف های با ابعاد بالاتر موتور های ساید است. ما همواره موتور را از برندهای معتبر موجود در بازار تهیه کرده و اصرار داریم که حتما از نوع سیم پیچ مس باشد. چرا که سیم پیچ مس بواسطه مقاومت الکتریکی پایین تر تلفات حرارتی پایینی داشته و کارکرد طولانی مدت موتور را تضمین میکند.

   و اما مکانیزم حرکتی که برای تیم طراحی مهندسی ما همواره جذاب ترین و در عین حال چالش برانگیز ترین بخش پروژه است. چرا که کارکرد کل پروژه وابسته به عملکرد مکانیزم حرکتی آن بوده و مهندسین کاربلد ما بخوبی میدانند که چطور باید یک مکانیزم عالی را پیاده کرد. طراحان ما از قدرت بالای نرم افزارهای طراحی صنعتی آگاه بوده و هیچ گاه از یک شبیه سازی المان محدود با نرم افزارهای روز دنیا غافل نمی شوند.

   و بخش آخر , طراحی و اجرای یک مجرای آب کاربردی و بی نقص که علاوه بر  زیبایی بصری, تمامی آب باران سقف را به یک نقطه خروجی هدایت کند.

ما در سان سایان, تمامی چیزی که برای پیاده کردن یک سقف متحرک عالی لازم است را ارائه میکنیم.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید سقف متحرک با بهترین قیمت